Óriási kockázatokkal járna, ha Pécsett egyik napról a másikra a hagyományos buszokat elektromos meghajtású flottára cserélnék, nyilatkozta a Pécsi Újság.hu-nak Roflics Gergő, a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület (PTKE) alelnöke annak kapcsán, hogy Kővári János, az Összefogás Pécsért Egyesület (ÖPE) elnöke aláírásgyűjtést indított ennek érdekében. A szakértő véleménye szerint a teljes átállásra csak egy hosszabb tesztidőszak után kerülhetne sor.
Az első őszi közgyűlés elé terjeszti azt az ötletét, hogy 15 milliárdos keretből száz új, elektromos meghajtású buszt vásároljon az önkormányzat, jelentette be Kővári János, az ÖPE elnöke a napokban.
A képviselő szerint évente 1,5 milliárd forinttal kevesebbe kerülne a pécsi tömegközlekedés működtetése az új, környezetkímélő járművekkel. A buszflotta cseréjének árát a Modern Városok Program pécsi keretéből teremtené elő. Azt javasolta, a város költsön kevesebbet a tervezett akvaparkra, s az így megspórolt 15 milliárdot fordítsák buszvásárlásra.
Mindehhez a kormány-város közötti megállapodás módosítására is szükség lenne, Kővári János szerint ennek érdekében tárgyalásokat kell kezdeményezni.
Az ÖPE politikusa a jelenlegi járműflotta e-buszokra való teljes cseréjével olyan megoldást javasol, amire még egyetlen Pécs méretű városban sincs példa Európában.
– Az tény, hogy a jövő a nulla károsanyag-kibocsátású járműveké, azonban az, hogy egyik napról a másikra a teljes járműparkot e-buszokra cseréljék Pécsett, komoly kockázatokkal jár, sőt, meglehetősen utópisztikus – nyilatkozta lapunknak Roflics Gergő, a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület (PTKE) alelnöke.
A szakember kifejtette, azzal egyetért, hogy néhány ilyen buszt vásároljon a város és a gyakorlatban tesztelje azokat. Mivel azonban Pécsnek és más városnak sincs tartós használaton alapuló tapasztalata, lényegében lutrinak számítana egy teljes flotta megvásárlása.
– Mi van akkor, ha például kiderül, hogy az ilyen buszok nem tudnak felkapaszkodni a mecseki utakra? Mi a garancia arra, hogy nem hibásodnak meg egy olyan felhőszakadásban, ami a napokban zúdult a városra – érvelt Roflics Gergő. – Abban sem lehetünk biztosak, hogy az őszi, ködös-párás, a téli hideg vagy a nyári nagyon meleg időszakban hibátlanul működnének a buszok. Mindezekből következően szakmai szempontból nem tartom megvalósíthatóan a teljes, azonnali átállást, csak azt tudom támogatni, hogy egy hosszabb, több éven át tartó tesztidőszak kezdődjön néhány busz megvásárlásával.