Varga Péter, a pécsi önkormányzat gazdaságfejlesztési főosztályának vezetője beszélt lapunknak az első 100 munkanapja alatt tapasztalt kihívásokról és sikerekről.
Fontos tudni, hogy a gazdaságfejlesztési főosztály jelen formájában 2019. novemberében kezdte meg munkáját, vagyis jelenleg is alig több, mint egy éve létezik. A kezdetben egyszemélyes, de 14 fősre tervezett, stratégiai jelentőségű, 3 speciális szakterületi osztállyal – befektetés-ösztönzés, turizmus és városmarketing – rendelkező gazdaságfejlesztési főosztály a polgármesteri hivatalban idén év elején néhány hónap leforgása alatt megalakult, a nyár végi vezetőváltás okozta személycserékkel augusztus végére ismételten 7 főre olvadt – mondta Varga Péter.
– Az új főosztályi személyzeti állomány összeállítása nem volt könnyű feladat, mert a főosztályi területek versenyszféra által kínált bére jelentősen magasabb jelenleg a közszférában elérhető lehetőségeknél. Sikernek tartom, hogy 2020. szeptemberétől mindössze 8 hét alatt sikerült megtalálni a megfelelő személyi állományt és arra különösen, hogy az itt dolgozó 12 személy közül sokan alacsonyabb fizetésért, de nagyon erős belső motivációval érkeztek, azzal céllal, hogy közösen állítsuk vissza Pécset egy fenntarthatóan növekvő pályára – fejtette ki.
A turisztikai szektor a járványhelyzet ellenére is jól teljesített
Mint mondta, leghamarabb a gyakorlott turisztikai szakemberekből összeállított turisztikai osztály találta meg önmagát: mivel a 2020-as év turisztikai szempontból egy teljességgel kiábrándító és kiszámíthatatlan év volt, a külföldi turisták számának lenullázódásával Pécs számára is egyetlen lehetőség maradt az év középső részében, hogy minél nagyobb szeletet kihasítson a nyári belföldi turista forgalomból – fogalmazott a szakember.
Hozzátette, az elképesztően rövid idő alatt végrehajtott, és a városban alulról is szerveződő Pécs NYITVA-kampány közös sikere vitathatatlan, és rendkívül jó gyakorlatot jelentett a szervezésben résztvevő kollégák számára is, melyet a jövőben biztosan hasznosítani is fognak a főosztályon.
„Az osztályunk bizonyította rátermettségét és ez nagyon pozitív jövőképet vetít előre a vírusveszély elmúlását követő időszakra” – mondta
Ezt bizonyítja, hogy a Szallas.hu publikusan is elérhető adatai szerint városunk az ősz végére elérte a 6. helyet is országos összevetésben, mely előkelő pozíció még a kulturális főváros cím idejében sem gyakran volt jellemző.
A döntéshozók figyelmét Pécs felé kell irányítani
Mint a főosztályvezető kifejtette, a befektetés-ösztönzési terület a koronavírus által megtépázott évben is igyekezett kihasználni az adódó lehetőségeket, a 2020-as év mégis leginkább a stratégiai iránymeghatározás és problémafeltárás jegyében zajlott, noha az év végével egyébként rendkívüli mértékben elkezdett nőni az érdeklődés Pécs iránt.
A stratégiai iránykeresés jegyében fontos célként definiálták a főosztály munkatársai, hogy amellett, hogy gyártócégeket is Pécsre kívánnak csábítani, az itt végzett diplomás és nyelveket beszélő fiataloknak is szeretnének több alternatívát nyújtani olyan szolgáltatóközpontok Pécsre telepítésével, akik a versenyképes fizetés mellett segíthetnek megállítani a régóta meredeken csökkenő lakosságszámot.
Ehhez manapság már nem lesz elég, ha csak várunk a megkeresésekre, hanem proaktív módon rá kell, hogy irányítsuk a döntéshozók figyelmét arra, hogy miért a legmegfelelőbb lokáció egy pécsi telephely számukra
– emelte ki Varga Péter.
Idén eddig 39 befektetői megkeresést kezeltek
Mint mondta, a fenti folyamat már el is indult, hála az elkezdett párbeszédnek, melyen az országos befektetés-ösztönzéssel foglalkozó cégek tanácsait és a helyi városi cégek szakembereinek helyzetfelméréseit összegezték egy havonta megtartott kerekasztal jellegű beszélgetés formájában.
– A gyors helyzetelemzést gyors cselekvés követte. Ősszel megkezdtük a városi tulajdonú irodaházak és irodaházi tervek mellett felmérni a magánkézben levő irodákat és feltérképezni az ő terveiket, amelyek rendkívül sok potenciált rejtenek a jövőre vonatkozóan, akár egy új városrészt is megtölthetnek az idetelepülők, miközben az egyetemek részére is nagyszerű kapcsolódást jelentenek. Ennek további lépése volt, hogy a HOA-val folytatott személyes konzultáció keretében kialakítottunk egy pécsi SSC-koncepciót, amelyet el tudunk juttatni a bővülést tervező szolgáltató cégeknek – fejtette ki a főosztályvezető.
Emellett elkészült egy a Pécsi Vagyonhasznosító Zrt.-vel közös nyilvántartás, mely a városi tulajdonú irodaházak mellett a jövőbeli projekteket is tartalmazza, és a magántulajdonban levő irodaházi projekteket befektetői szemszögből is megjeleníti. Ezt az új városi honlap befektetői oldalán is meg kívánják jeleníteni – mondta.
– Megjelentek olyan grandiózus befektetői igényekkel is nagyvállalatok, melyek feszegetik Pécs ipari területeinek infrastrukturális határait. A városüzemeltetéssel közösen folyamatosan újabb és újabb területeket tárunk fel, melyek alkalmasak lehetnek az ilyen extrém igények kiszolgálására, egyidejűleg a figyelem középpontjában tartjuk, hogy Pécs élhetősége nem sérülhet egy ide települő, de környezetvédelmi szempontból aggályos tevékenységű befektető beruházásával sem – hívta fel a figyelmet Varga Péter.
Mint mondta, 2020. novemberéig 39 befektetői megkeresés kezelése történt meg – a HIPA-val, Pécs ipari parkjaival, befektetőkkel, releváns városi cégekkel együttműködve – befektetésösztönző prezentációk, befektetői tárgyalások, befektetői telephelylátogatások, helyszíni bejárások szervezése, lebonyolítása, kapcsolódó tárgyalások lefolytatásával.
Új módszer az ajánlattételben = nagyobb esély
A városi ajánlatokat integrált módon adják 2020. szeptemberétől, ami azt jelenti, hogy lehetőség szerint minden városi ajánlatot egy közös ajánlatban jelenítenek meg (legyen az ipari parki, városi tulajdonú vagy magán), hogy nagyobb eséllyel nyerjenek el egy megkeresést.
– Jelenleg 14 befektetői megkeresés esetében van versenyben városunk, melynek iparágai között megtalálható a járműipari, orvostechnikai, biotechnológiai, üvegipari, pénzügyi szolgáltatói, elektronikai cégek ajánlatkérése is. Ebből 2 esetben már az utolsó körnél járunk, ezek esetében az idetelepülés már valóban kézzelfogható. A legnagyobb igényű cég 3500-4000 fő alkalmazását és 15 hektár fejlesztési területet szeretne 42 ezer négyzetméteres csarnokkal, míg az átlagos érdeklődés 1000-2000 négyzetméteres csarnokot és 50-100 fő alkalmazását tervezi. A beérkező igények összesítve megközelítőleg 7-8 ezer fő számára jelentenének munkalehetőséget és megközelítőleg 200 ezer négyzetméternyi csarnokigénnyel jelentkeztek be – mondta el lapunknak Varga Péter.
Kiemelte, hogy elkezdtek kommunikálni minden olyan gazdasági tömörüléssel is, akikkel együtt valós esély lehet olyan kapcsolati tőkére szert tenni, amely segíthet városunkba csábítani jelentősebb külföldi céget. Pécs gazdasági kapcsolatainak javítása céljából 2021-ben a város és cégei várhatóan 4 gazdasági érdekképviselethez való csatlakozás valósulhat meg, melynek előkészületeit a főosztály elvégezte már: az Amerikai Kereskedelmi Kamarához való csatlakozás mellett a DWC, a Német-Magyar Ipari és Kereskedelmi Kamara és a HOA a lehetséges partnerek.
– A havi rendszereséggel megtartott gazdasági kerekasztal folyományaképp, a Pécset népszerűsítő befektetői anyagainkat az országos szervezeteken keresztül eljuttatjuk a hazánkban már tevékenykedő cégeknek, hogy bővülés, telephely áthelyezés vagy költségcsökkentés esetén is számoljanak városunkkal, mint potenciális befektetési helyszínnel – így Varga Péter.
Helyi szereplőkkel is egyeztetnek
A helyben induló, nagy potenciállal rendelkező cégek és startupok támogatását a már működő együttműködések mellett az EIT Digitallal és a Founder Institute-tal közösen kidolgozott programok segíthetik, melyek várhatóan 2021 első negyedévében már elindulhatnak – mondta lapunknak Varga Péter.
Azt is elárulta, hogy a Pécsi Tudományegyetemmel (PTE) és a Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamarával (PBKIK) konkrét ügyek mellett kialakított, operatív szinten is jól működő értékes kapcsolatokat alakított ki a főosztály.
– Az egyetemmel mindhárom már említett területen adódott közös ügy, míg a PBKIK-val a közös gazdasági feladatok egyeztetése jelent nagy segítséget számunkra, hiszen támogatásuknak köszönhetően sokkal hatékonyabban és gyorsabban tudunk működni, mely elvárás is a főosztályunkkal szemben. Mindemellett az adóügyi osztállyal megkezdett kommunikációnk célja, hogy olyan releváns adókedvezmény csomagot alakítsunk ki, amely megkönnyítheti a vállalkozások betelepülését városunkba. Jelenleg egy olyan csomag kidolgozása van folyamatban, mely többfajta egyedi kedvezménnyel tudja támogatni a befektető pécsi telephelyválasztását – fejtette ki.
Hozzátette, hogy az egyablakos ügyintézés keretében igyekeznek lerövidíteni és egyszerűbbé tenni a betelepülő nagyvállalatok számára az engedélyek és hatósági ügyintézési folyamatokat, mely versenyelőnyt jelenthet a többi várossal szemben. Az egyablakos ügyintézés keretével néhány hét alatt már 4 db cég élt is, melynek folyamatait a gazdaságfejlesztési főosztály tartja kézben a jövőben, a többi városi főosztály hatékony segítségével.
Erősíteni a pécsiséget…
– A városmarketing tekintetében az első látható tervezett akciónk az új vezető érkezésével vált láthatóvá. Egy olyan stratégiai koncepció kialakítását, fejlődési irány meghatározását pozícionáló kutatás indult meg, mely a városmárka, városimázs, városidentitás felmérését, akciótervek kidolgozását jelenti, abból a célból, hogy meghatározzuk, mi az, ami megkülönböztet más várostól. Erre épül majd az egységes arculat, melyet külső és belső kommunikációhoz egyaránt használni fogunk – foglalta össze Varga Péter.
Hozzátette, igyekeznek világos üzeneteket megfogalmazni, a fontos témákban, hogy a megfelelő stakeholderek (például városlakók, turisták, befektetők) számára vonzó üzeneteket tudjanak definiálni.
A kutatás segít megérteni a helyiek prioritásait, hogy a városvezetés nekik megfelelő intézkedéseket hozhasson, erősítve a városiak identitását (A „pécsiséget”) és a lokálpatriotizmust (márkahűséget), növelve a lakók aktivitását, hisz ez élettel tölti meg a várost
– vélekedett Varga Péter.
Kifejtette, hogy több turista, befektető fog érkezni a jó kommunikáció hatására, erősödik majd a helyi termékek vásárlása, többen akarnak itt letelepülni, nőnek a városi bevételek úgy, hogy közben az életminőség van a fókuszban.
Mi lehet a legvonzóbb Pécsben a befektetők számára?
– Összegezve az eddig tapasztaltakat, úgy gondoljuk, hogy ugyan jelenleg nem éppen ideálisak a körülmények, vagyis átlagmunkabér tekintetében például a sereghajtók közé esett vissza Baranya megye, infrastrukturális szempontból sem vagyunk elkényeztetve a városban, mégis rengeteg komparatív előnyt tudtunk beazonosítani az elmúlt hónapokban – mondta.
Kiemelte, hogy a legnagyobb húzóerő a jövőben a helyben rendelkezésre álló, és a felsőoktatási intézményeink által folyamatos utánpótlásban lévő munkaerőbázis, amely egyre korlátozottabban áll rendelkezésre a fővárosban, valamint a többi nagyvárosban; illetve az élhető és fenntartható környezet, az itt megélhető magas életminőség és jó lakhatási viszonyok.
Úgy gondoljuk, hogy sikerült olyan kitörési pontokat találni, melyet a jelenleg szinte kizárólag negatív hatásokat okozó pandémiás környezetben valódi előnyökké tudunk alakítani a jövőben – mondta végezetül.