A használtautók esetében alkalmazott kilométeróra visszatekerés az elmúlt évek során egyre elterjedtebb lett hazánkban. Bár az idei jogszabályváltozás csökkentheti a visszaéléseket, a probléma korán sem tekinthető megoldottnak.
A használtautó hirdetéseket böngészve, meglepődve tapasztalhatjuk, hogy a meghirdetett autók többsége nem futott többet 150 ezer kilométernél, legyen szó akár 15-18 éves gépjárműről. A százezres futásteljesítmény, amolyan pszichológiai határ, a vásárlók nagy része ugyanis nem szeretne jóval százezer feletti kilométerórát látni az autójában.
„Az autók gyártási ideje és az évek során futott valós kilométer alapján könnyen valószínűsíthető a későbbi meghibásodások, valamint a motor, a váltó és a futómű várható élettartama is. Ám miután senki nem szeretne a megvásárolt használtautó szervízelésére nagyobb összegeket költeni, így a vevők a keveset futott autókat részesítik előnyben.” – véli Szabadkai Attila, a Weltauto szakértője, a pécsi Autó City Kft. használtautó értékesítési vezetője. – „A használtautók vásárlásánál nagyobb hangsúlyt kellene, hogy kapjon a szakszervizben történő teljes körű állapotfelmérés, amely képes feltárni a pillanatnyi és a közeljövőben esedékes javítási szükségletet. Ezáltal ugyanis megelőzhetők a vásárlás utáni kellemetlenségek, váratlanul fellépő problémák.”
Az órapörgetés nem növeli jelentősen a használtautó értékét, az árat ugyanis több tényező határozza meg, a sokat futott autókra viszont alig van kereslet, így a visszavett kilométerállással egyszerűen az eladásra kínált gépkocsik piacképességét növelik. Pedig egy 5-6 év alatt 100-150 ezer kilométert futó személyautó, melyet rendszerint autópályán vezet tulajdonosa, nem feltétlenül kopik jobban, mint az, amelyik ugyanennyi idő alatt városban futott 80 ezret. A vásárló számára azonban komoly gondokat és plusz költségeket okozhat, ha nincs tisztában az autójával futott valós kilométeradatokkal.
“Ne feledkezzünk meg arról, hogy az autó is egy műszaki cikk, amelynek élettartamát lényegesen befolyásolja a használat milyensége és gyakorisága. A valós kilométerfutás nagyon fontos információt hordoz a további használatot illetően.” – figyelmeztet Szabadkai Attila. – „De hasonlóan fontos, hogy a lehető legtöbb információt beszerezzük az autó előéletéről, pl. hogy magánszemély használta a gépjárművet vagy céges autó volt, esetleg áruszállítást végeztek-e vele. A korábbi sérülések mértékéről és a javítások módjáról, milyenségéről is győződjünk meg, illetve ellenőrizzük a szervizkönyvet és a tudakolódjunk az időszakos szervizek megfelelő elvégzéséről. Ezek az információk mind alapvetően befolyásolják a megvásárolni kívánt autó hátralévő élettartamát.”
Az eladásra kínált gépjárművet az óra-visszaállítás mellett több esetben a váltógomb valamint a pedálgumi cserélésével is igyekeznek a vevő számára vonzóbbá tenni, de gyakori a kormány újrabőrözése, az ülések áthúzása is.
“Az alkalmazott trükkök tárháza szinte kimeríthetetlen, a kisebb kozmetikázástól az utángyártott vagy bontott alkatrészek felhasználásáig, de sajnos akár a több darabból összetákolt autó sem elképzelhetetlen a jelen piaci környezetben. Ezeket azonban nagymértékben kiszűri az eredetvizsgálat, amely kötelezően elvégzendő a tulajdonszerzést megelőzően.” – mondja Szabadkai Attila. – “Általánosan elfogadott, hogy nálunk mindenki ért a focihoz és a használtautóhoz, pedig az autókereskedés komoly és sokrétű szaktudást igénylő szakma. Sok kellemetlenségtől kímélheti meg magát az, aki „biztos forrásból merít”, és megbízható, országos értékesítői hálózattal rendelkező kereskedésből választ használtautót, ahol nemcsak a gépjármű szakszerű átvizsgálását és szervizelését végzik el, hanem megfelelő garanciákat is biztosítanak számára.”
Jogszabályi változások
A 2012. január 1-től hatályba lépő jogszabályi változások megoldást jelenthetnek az óra-visszatekerés problémájára. Eszerint ugyanis a gépjármű birtokba vételekor és a gépkocsi műszaki vizsgája során is a leolvasott kilométeradatokat be kell vezetni a közúti közlekedési nyilvántartásba, ahonnan bárki lekérheti az ide vonatkozó adatokat. Ám mivel a szabályozás 2012-től érvényes, jelenleg ha használt gépkocsit vásárolunk, ezeket az adatokat még nem tudjuk lekérni.
„A kilométeróra állás valódiságáról felelősséggel és hitelt érdemlően a tulajdonos adhat információt – a megfelelő dokumentáltság és a pontosan vezetett szervizkönyv megléte mellett-, illetve, az adott gyártmány márkaszervize is, a szükséges műszeres vizsgálat elvégzése után. A legtöbb gépjármű típus az óra állítgatása mellett is megőrzi a memóriájában a tényleges futásteljesítményt.” – tájékoztat Szabadkai Attila a Weltauto pécsi szakértője. – „Ha az autó külső megjelenése, műszaki állapota és használtsági szintje nincs szinkronban a futott kilométerekkel, akkor mindenképpen javasolt az alapos, mindenre kiterjedő átvizsgálás. Fontos, hogy soha ne döntsünk meggondolatlanul, kapkodva, hanem szánjunk időt és energiát arra, hogy a lehető legtöbb információt beszerezzük a megvásárolni kívánt gépkocsiról, a későbbi kellemetlenségek és plusz kiadások elkerülése érdekében.”
A Weltauto-val biztosra mehet
A minőségi használtautók forgalmazására létrehozott Weltauto program 2001-ben, ausztriai mintára valósult meg Magyarországon. Az évek során a márka a hazai piac meghatározó szereplőjévé vált, a használtautó kereskedők közül jelenleg a Weltauto rendelkezik egyedül országos értékesítői hálózattal. A 38 értékesítő helyet számláló rendszerben az ügyfelek kizárólag gondos állapotfelmérésen átesett, kifogástalanul szervizelt és kitűnő műszaki állapotú autók közül választhatnak.
A Weltauto 5 csillagos szolgáltatás csomagja: Műszaki garancia; Mobilitás garancia; Beszámítási garancia; Prémium Csereautó garancia; Finanszírozás; Biztosítás.
Bővebb információt a www.weltauto.hu és az www.autocitypecs.hu honlapokon talál.
(X)