A rohanó világ átka, hogy az alsó tagozatos gyermek mozgásfejlődésének elmaradottsága, éretlensége nem kap elég figyelmet. Kevés pedagógus észleli a problémát és annál is kevesebb szülő. Ez a fajta elmaradottság rányomhatja a bélyegét a kisdiák későbbi tanulmányaira, koncentrációs készségére, mozgáskoordinációjára és testtudatára. Ezért fontos, hogy minél hamarabb diagnosztizáljuk a problémát és kezeljük mozgásterápiával, vagy ami még célravezetőbb: mozgásfejlesztéssel megelőzzük azt!
Az idegrendszeri érés
A mozgásfejlődés elmaradása egy tünet, mely az esetek 70%-ában az idegrendszeri érés nem megfelelő ütemű fejlődésére enged következtetni. Gyakorlatilag a gyermek kortársaihoz mért mozgásfejlődéstől való lemaradást nevezhetjük rossz, vagy lassú fejlődésnek – avat be Riegler Andrea, gyógypedagógus és mozgásterapeuta.
Mik a tünetei az idegrendszeri érés lemaradásának?
Az éretlen idegrendszer egy gyűjtőfogalom, mely rengeteg tünetet produkálhat. Például egy szorongó kisgyermek, aki nem mer semmihez és senkihez hozzányúlni, ugyanúgy szenvedhet idegrendszeri lemaradásban, mint a hiperaktív kisgyermek. Ezeket a mozgásfejlődési problémákat – akár szakmai hozzáértés nélkül is – észrevehetjük – teszi hozzá Riegler Andrea.
[note note_color=”#3ce179″]A leggyakoribb és legészrevehetőbb tünetek a mozgásban vehetők észre.[/note]
Ezt a szülő is könnyen észreveheti: a gyerek ügyetlenebb, gyakran elesik, nekimegy társainak vagy nehezen öltözködik. Tünet lehet még a gyakori figyelemzavar és tulajdonképpen minden, ami könnyen észrevehető lemaradás. A látható tünetek ellenére idegrendszeri éretlenséget csakis szakember által vizsgált mozgásállapot-felméréssel lehet kimutatni – mondja Simonné Koszér Andrea, tanító és mozgásterapeuta.
Mozgásfejlesztés
A legjobb, ha a mozgásfejlesztés prevencióként van jelen az oktatási intézményekben. Pedagógusfüggő, ki, milyen módszerrel oktat kisiskolásokat, integrálja-e ezeket a fejlesztő gyakorlatokat a tanórákba. Napi 10 perc bevezető alapozó mozgásfejlesztés elég lenne alsó tagozatban. Ezért általános iskola választásakor érdemes figyelnünk erre is.
– Ha a gyermek nem tud térben tájékozódni, mozgásában gyenge, koordinációja elmaradott, akkor nehezebben sajátítja el azokat a képességeket amik az íráshoz-olvasáshoz szükségesek. Ezeket a képességeket leginkább mozgásfejlesztéssel lehet fejleszteni. Úgy gondolom, hogy a legtöbb tanulási nehézség és tanulási zavar alapja a mozgásfejlődés elmaradása. Az ilyen fejlesztő gyakorlatok következtében rendkívül megnő az önbizalmuk, tisztul az önképük – mondja Simonné Koszér Andrea.
Mozgásterápia
– Több fajta terápia létezik, ám a terápián általában olyan gyermekeket kezelünk, akikkel súlyosabb probléma van, vagy nem lehet őket csoportba betenni. Ez a módszer általában szülő által vezetett, napi 10 perces mozgássorból áll, havi kontrollal szakember által. Pár hónap alatt az idegrendszeri kapcsolatok megerősödnek és a idegsejtek közötti kapcsolatok kialakulnak, hozzávetőlegesen eddig tart egy hivatalos terápia – mondja a szakember.
Ha ügyetlen, akkor a tanulásban is el fog maradni?
Nagyon fontos kiemelni, hogy ha a gyermek ügyetlen, abból nem következik az, hogy neki tanulási zavara, tanulási nehézsége is lesz. Viszont ha tanulási problémája van, intellektusához képest nehezebben és lassabban tanul, nem tud úgy teljesíteni, ahogy azt elvárnák tőle, akkor következtethetünk mozgásproblémákra – mondja Simonné Koszér Andrea.
[box title=”Kihez forduljunk?” box_color=”#fa4c4c”] Ha a szülő vagy a pedagógus diagnosztizálja a mozgásfejlődés elmaradottságát, akkor a legjobb megoldás, hogy vagy megkeres egy mozgásterapeutát, ahol felmérik a mozgásállapotát, vagy nevelési tanácsadóhoz fordul. Pécsett mára már számos jó szakember dolgozik, ezért ha ilyen problémánk adódna, semmiképpen ne essünk kétségbe![/box]