Több mint két hónapja megváltoztak a KRESZ egyes szabályai, sok autós azonban még most sincs tisztában azzal, hogy mit jelent pontosan a gyermekszállító autóbusz, vagy miként kell közlekedni a gyermekekre figyelmeztető tábla közelében. Szakértők szerint szükség volt a változtatásokra, hiszen a nyugati közlekedéskultúrától még távol állunk.
A szünidő beköszöntével mindig megnő a gyermekbalesetek száma, mivel ilyenkor sokkal több kisiskolás közlekedik a városban, mint az év többi részében. Múlt héten például a Zsolnay-szobornál ütöttek el egy kisfiút. Szakértők szerint azonban nem csak ez az időszak veszélyes, évről évre egyre több gyerek szenved balesetet közúti közlekedés során, ezért módosították a KRESZ egyes rendelkezéseit.
Gyermekszállító autóbusz
Megalkották például a gyermekszállító autóbusz fogalmát, amely bármely, nem menetrend szerint közlekedő jármű lehet, amely gyerekeket (és kísérőiket) szállít. Ezek elején és hátulján egy legalább 40×40 centiméteres figyelmeztető táblát kell elhelyezni megkülönböztetés céljából. Korábban az ilyen buszokat kellő figyelem mellett mérsékelt sebességgel ki lehetett kerülni, az új szabályozás szerint azonban a párhuzamos közlekedésre nem alkalmas úttesten már nem lehet elhaladni ezen gyermekszállítók mellett. Ez azért különösen fontos, mert a statisztikák alapján a legtöbb gyalogosgázolás akkor történik, amikor azok a jármű takarásából lépnek ki.
A gyermekszállító buszt a többi vezető lakott területen belül köteles – akár megállással is – kiengedni a megállóhelyéről, amennyiben az jelzi elindulási szándékát, csakúgy, mint például a menetrend szerint közlekedő buszok esetében.
Gyermekekre figyelmeztető tábla
További változás, hogy a gyermekekre figyelmeztető tábla alatt feltüntetett távolságon belül maximum 30 kilométer/óra sebességgel lehet haladni, hacsak a közúti jelzésekből más nem következik. Ezek a jelzések leginkább közoktatási intézmények környékén fordulhatnak elő, olyan területeken, ahol számítani lehet gyermekek hirtelen felbukkanására.
Az új szabályok megszegése pedig komoly szankciókat vonhat maga után: a cselekmény súlyától függően ötezertől akár százötvenezer forintig is terjedhet a büntetés. De ha a szabálytalankodó személyi sérülést is okoz, akkor még komolyabb szankcióra is lehet számítani.
Az utakat gyakran használók szerint szükség is van a szigorúbb szabályokra, hiszen a legtöbb vezető nincs tekintettel a többi közlekedőre.
-Szinte senki nem figyel a másikra. Mindenki siet, ezáltal a legtöbben figyelmetlenül vezetnek. Jó dolognak tartom, hogy az iskolák környékén óvatosabb vezetésre próbálják nevelni az autósokat, de szerintem az összes közúton erre lenne szükség – mondta el véleményét lapunknak az egyik pécsi taxis.
Harkai Zoltán, az egyik pécsi autósiskola vezetője úgy gondolja, hogy korai lenne még megállapítani azt, hogy használt-e valamit a módosítás.
-A gyalogátkelőhelyek megközelítésénél például már előrelépés tapasztalható, így valószínűleg az iskolák környékén is óvatosabban fognak vezetni a sofőrök, azonban ezekhez a változásokhoz idő kell. Fokozott figyelemre van szükség ezeken a területeken, bár ezen a téren egyelőre nem állunk jól. Távol vagyunk még a nyugat-európai moráltól – meséli Harkai Zoltán.
Idén egyébként már 17, gyermeket érintő közúti baleset történt Baranya megyében, ebből három súlyos sérüléssel végződött, igaz, két alkalommal a gyermek volt a baleset okozója. Tavaly pedig 45, gyermeksérüléssel végződő baleset történt a megye közútjain, ebből hét volt súlyosabb, igaz, 20 alkalommal a gyermek lépett figyelmetlenül az úttestre, vagy közlekedett szabálytalanul a kerékpárjával.