Az úgynevezett cipzár elv használatára hívják fel a figyelmet a Székesfehérváron és az M0-snál nemrég kihelyezett új táblák – írja az Origo.hu.
A kihelyezett jelzések megfelelő alkalmazásávalcsökkenhet a torlódás mértéke, így a várakozás időtartama is.
A cipzár elv lényege, hogy egy adott útszakaszon, ahol két sávból egy lesz, mindenki, aki a meg nem szűnő sávban halad, maga elé enged egy autót a megszűnő sávból.
Mindenki, aki a megszűnő sávban halad, csak a sáv legvégén vált sávot, amikor előtte már nincs másik jármű. Vagyis a cipzár működéséhez hasonlóan egy autó érkezik jobbról és egy autó balról a megszűnő sáv legvégén.
A cipzár elv használata Németországban, illetve Ausztriában már évek óta ismert a közlekedők körében, de jelen van már Magyarországon is. A táblát az indokolja, hogy jelentős torlódást okozhat az a jelenség, amikor az egyenesen haladó sávban a sűrű forgalom közepette senki sem enged be a csatlakozó sávból egyetlen autót sem, vagy éppen a túlzott udvariasság miatt egyszerre több autót is beenged egy-egy közlekedő maga elé.
Fontos, hogy a táblák csak felhívják a figyelmet az elvnek megfelelő közlekedésre, de a KRESZ szabályai ugyanúgy érvényesek. Elsőbbsége a meg nem szűnő sávon haladóknak van, aki pedig a sávok között a terelővonalon halad (= direkt akadályozza mások előrejutását és besorolását), a KRESZ-t szegi meg, ugyanis a közlekedést akadályozza.
A cipzár elv sikeres alkalmazásához szükség van az autósok együttműködésére, egymással szembeni toleranciájára.