A Rólunk szól! Identitás és lokalitás az Ormánságban című társasjátékot a PTE hallgatói és oktatói együttes erővel hozták létre azzal a céllal, hogy kutatási anyaguk több legyen egy újabb helytörténeti könyvnél, amit fel lehet tenni a polcra porosodni.
A játék pedagógiai módszertani innováció, melyet két pécsi történész, dr. Agora Zsuzsanna és dr. Rab Virág fejlesztettek ki a pécsi egyetemen. Eddig egy helytörténeti témájú változattal készültek el, mely az Ormánságot (a játéktábla másik oldalán pedig csak Vajszlót) mutatja be. A különlegessége viszont, hogy bármilyen régióra vagy településre átdolgozható, például Pécsre vagy Baranya megyére is.
Agora Zsuzsanna elmondta, jelenleg partnereket keres és egy a baranyai magyarországi németség történetét bemutató játékot állít össze, míg alkotótársa, Rab Virág az amerikai Bloomburg Egyetemmel dolgozik együtt, hogy nemzetközi szintre emeljék az innovációt.
Miért pont az Ormánságra alakították ki az első verziót?
– Arra gondoltunk, hogy a megszokott publikáció helyett inkább valami helyi identitást erősítő dolgot csinálunk. Az Ormánság gyönyörű vidék nagyon sok értékkel, ugyanakkor ez nem tudatosul az ott élő emberekben. Ezen szerettünk volna változtatni – mondta el Agora Zsuzsanna.
A játékról röviden
A játék kereskedelmi forgalomban egyelőre nem kapható, még csak 40 darabot gyártottak belőle tesztverzióként. A fejlesztés és tesztelés folyamatosan folyik, gyűjtik a véleményeket, majd pedig ezt követően – amennyiben pályázati forrást is sikerül szerezni – egy már tökéletesített verziót adhatnak ki.
A játéknak nincsen konkrét nyertese, valójában minden játékos nyer, az a tudás és a játékostársak megismerése. A cél, hogy a játékosok bábui találkozzanak a táblán és beszélgetés alakuljon ki. A kártyákon szereplő kérdések segítségével azok is elgondolkozhatnak és sokat tanulhatnak, akik addig semmit sem tudtak az adott régióról, amiről a játék szól.
A társasnak csak egy része a helytörténet, hiszen a különböző színű kártyákon személyes kérdések, gondolatébresztő szövegek, műveletek és utasítások is szerepelnek. A piros kártyák kifejezetten az Ormánsággal kapcsolatos témákat boncolgatnak és megoldókulcs is tartozik hozzájuk, amit viszont csak némi találgatás és beszélgetés után érdemes megnézni.
Csak helytörténetet lehet megismerni a módszerrel?
Agora Zsuzsanna elmondta, az alapmodell turisztikai, identitáserősítő, de akár közösségfejlesztő módon is alkalmazható. Sőt, ha valaki szeretné, akár történelem helyett más tantárgy tanítására is bevetheti. A kérdéssor és a játéktábla is kiegészíthető, módosíthatóak és csakis a játékoscsoporton múlik, hogyan alakítják a játék menetét. Egyszerűen elmondva személyessé teszi azt a tudást, amit el akarunk sajátítani.