A főként útfelújításokkal és a város közlekedésével foglalkozó első rész után Péterffy Attila október 18-án osztotta meg Facebook-oldalán az aktuális Városinfó második részét, amelyben a polgármester többek között a városfejlesztési és a helyi buszozást érintő kérdéseket válaszolt meg. Mivel sok kérdés érkezett, a városvezető nem is szaporította a szót, egyből rátért a válaszokra. Az elhangzottakat a korábbiakhoz hasonlóan pontokba szedve összegezzük.
Városfejlesztés
„A Bálicsi út 19-23. között, a fő úttal párhuzamosan, beljebb van egy elhanyagolt közút. Itt több társasházi lakás található. Évek óta probléma, hogy nincs közvilágítás, nincs csapadékvíz-elvezetés, nincs járda és földes, dimbes-dombos az út. Kérnénk a közvilágítás, csapadékvíz-elvezetés és a szilárd burkolat megvalósítását.”
- Az egykori önkormányzati területen 2002-2003-ban épültek társasházak. Ennek építtetője akkor megtervezte a szükséges út- és közműépítési munkálatokat, és ezekre megszerezte az építési engedélyt is.
- A lakók 2003-ban a kivitelezés költségeinek 40 százalékát vállalták volna magukra, azonban az akkori önkormányzat nem tudta biztosítani a fennmaradó összeget.
- Hasonló konstrukcióban látja megvalósíthatónak a kért beruházásokat, elsőként a közvilágítás, majd ezt követően a szükséges út- és csatornaépítést.
- Arra kéri a kérdezőt, hogy a terület önkormányzati képviselőjével, Zag Gáborral folytassák ebben a témában az egyeztetést.
„Mi a tervük István-aknával? Az rendben van, hogy tettek ki egy emléktáblát, de feljebb miért nem jöttek. Miért nem nézik meg, hogy mi folyik itt fent. Ez egy katasztrófa, ami itt van. Most már nem csak a szennyvíz miatt, de néhány itt lakó ember miatt is. Kérem önöket nézzenek már kicsit szét, mert itt vannak tisztességes emberek is, akik már nyugodtan szeretnének élni.”
- „Éppen az emléktábla avatásakor jártam be István-aknát, de már azt megelőzően, idén márciusban döntöttünk arról, hogy a városrész szennyvízelvezetésének karbantartására 10 millió forintot biztosítunk.”
- A Tettye Forrásház Zrt. vizsgálja, hogy a vezeték mely szakaszait kell felújítani és mely szakaszokat kell áttervezni és új részeket építeni.
- A fenti vizsgálatok után kezdődhet meg a tervezés, majd a szennyvízvezeték felújítása, legkedvezőbb esetben a jövő év első negyedévében.
- A területen mélyszegénységben élők segítésére helyben terveznek szolgáltatásokat biztosítani, ennek érdekében munkacsoportot hoztak létre, amit a Máltai Szeretetszolgálat regionális igazgatója vezet. A szeretetszolgálat szociális munkásai egy, az önkormányzat által biztosított jelenléti házban fognak foglalkozni az elesettek megsegítésével.
- Emellett felmérik a városrész lakásait és elkezdték egy vezetéknélküli internethálózat kiépítését is.
- Az új vásárcsarnok előtti szakaszon nem történt aszfaltozás 2020-ban, ott a régi burkolaton zajlik a közlekedés.
- Arra kérte a Biokom vezetőjét, hogy mérje fel, mennyibe kerülne ennek a szakasznak a felújítása. Ez alapján tudnak majd dönteni a beruházásról.
„A Patacsi városrész, Kutató dűlő 6. sz. főút kereszteződésénél az autós közlekedés reggeli és délutáni időszakban katasztrófa. Nehéz ügy ezen csomópont átalakítása, de ahogyan az úttest engedi, egy a város felé kikanyarodó sáv kialakítása a főúton jelentősen javítani tudna az itt élők és az ide kijáró kerttulajdonosok közlekedési életén.”
- A kérdéses útszakasz állami közút, amelynek kezelője a Magyar Közút Nonprofit Zrt., így a csomópontot csak ez a társaság építheti át.
- Hivatalos levélben fordult az állami céghez, amelyben megfogalmazta a felmerült lakossági igényt a csomópont átalakítására.
„Ki vásárolta meg a volt panelgyár területét a Budai vámnál, mi épül ott?”
- A Bányavasút utca 19. szám alatti ingatlan magántulajdonban van.
- A területen egy bevásárlóközpontot építenek, ahhoz hasonlót, mint a temető déli kapujánál lévő Zone, vagy régi nevén Európa Center bevásárlópark.
- Emellett egy termelői piac megépítéséről is megegyeztek a befektetővel, ez a városrész régi problémáját oldja majd meg.
- Az osztrák tulajdonos továbbra is keresi a befektetőt az irodaház befejezéséhez. Arról már egyeztettek vele, hogy milyen módon lenne megnyitható a már szerkezetkész mélygarázs a forgalom előtt. Ehhez viszont az eredeti tervek módosítása és a parkolószintek befejezése szükséges.
- A mélygarázst így legkorábban jövő év nyarán tudnák megnyitni, ezzel egyidejűleg ideiglenes növényekkel a felszín rendezése is megtörténne.
„Érkezik-e további beruházás a keleti városrész területére, milyen fejlesztések várhatóak?”
- A fent említett piac például egy ilyen fejlesztés lesz a városrészben.
- „A keleti városrész fejlesztését kiemelt fontosságúnak tekintjük. Fontos célunk, hogy a keleti városrészben megtartsuk a már meglévő munkahelyeket és újakat teremtsünk.”
- A munkahelyek megtartását szolgálja, hogy a Palahegy utca-Üszögi út kereszteződésében lámpás csomópontot alakítottak ki, így biztonságos lesz az átkelés, és össze tudják kapcsolni a közeli gyár telephelyeit.
- A keleti ipari parkban lévő Harman-gyárnál új utat és parkolókat építenek, és fejlesztést tervez a közeli dohánygyár is.
- A Pécsi Vagyonhasznosító keleti ipari parkban lévő telkeit rövidesen liciteljárásra bocsátják, hogy új befektetőket csábítsanak a területre.
- Mindezek eredményeként 300-nál is több új munkahely létesül a keleti városrészben.
- Emellett az Áper laktanya egy részén ipari parkot alakítanak ki, ahol kis- és középvállalkozásoknak biztosítanak területvásárlási, gyáralapítási lehetőséget.
„Milyen ütemben haladnak TV-torony körüli terület (volt Misina étterem) kivitelezési munkálatai, megújítása? Nem hallani, nem olvasni sehol sem róla semmit sem, csak azt, amikor elkezdték arról lehetett olvasni, hallani. Tartható-e a decemberi átadás?”
- A kivitelezés az ütemtervnek megfelelően halad. Már elkészült az aljzat- és a szerkezetépítés, a nyílászárók beépítése és a térrendezés. Jelenleg a homlokzatszigetelési és a gépészeti- illetve villanyszerelési munkálatok folynak.
- Október 14-én lakossági bejárást szerveztek az építési területre azért, hogy a pécsiek építkezés közben is láthassák a beruházást.
- Az új komplexumot decemberben vehetik birtokba a látogatók.
„Van-e valami újabb fejlemény a leendő aquaparkkal kapcsolatosan? Nem hallani, nem olvasni erről sem semmit mostanában.”
- „A polgármesteri vállalásomnak megfelelően az elmúlt 4 évben elvégeztünk minden olyan lépést a pécsi aquapark előkészítéséhez, ami az önkormányzat hatáskörébe tartozott. Ennek folyamatát már sokszor elmondtam, most nem ismétlem meg. Jelenleg a kiviteli tervek elkészítésére vonatkozó egyeztetésnél tartunk. Ennél tovább nem tudunk menni, a Sportért Felelős Államtitkárság ugyanis idén nyáron arra utasította az önkormányzatot, hogy az aquapark beruházás előkészítését függesszük fel. Tiszteletben tartjuk ezt az utasítást, ugyanakkor levélben azt kértem az államtitkárságtól, hogy mielőbb tájékoztassanak az eljárás újraindításának engedélyezéséről, jelenleg a válaszra és az újraindításra várunk.”
„Tavasszal lehetett hallani, hogy terveznének a Mecsekre libegőt. Tervbe van-e még ez a jó ötlet?”
- A mecseki libegő egy régóta létező elképzelés Pécsett, jelenleg ez is szerepel a Megújuló Mecsekoldal fejlesztési tervei között.
- Az elképzelések szerint a libegő a Niké-szobor melletti parkolóból indulna a TV toronyhoz, de közben a Mandulás kempingnél kialakított megállónál is ki lehetne szállni a kerékpárok és babakocsik szállítására is alkalmas libegőből.
- Első lépésként egy előzetes környezetvédelmi hatástanulmányra lesz szükség ahhoz, hogy a szakértők meghatározzák, milyen feltételekkel építhető libegő. Ezt a tanulmányt EU-s forrásból, TOP+ pályázatból tervezik elkészíttetni, azonban ez a pályázati keret még nem elérhető. Amikor megnyílik, beadják a tanulmány készítésére vonatkozó kérelmet.
- A régi vásárcsarnok helyén egy szálloda építése a céljuk. Erre van ugyanis szükség, mivel a város turisztikai továbbfejlődését akadályozza, hogy nincs megfelelő számú minőségi szálláshely Pécsett.
- Egy nemzetközi szállodalánc betelepülésével a konferenciaturizmus bővülne, ami a vendégéjszakák számában 10 százalék feletti növekedést eredményezne. Ezzel a város adóbevétele emelkedne, és a vendégek fogyasztása révén a helyi vállalkozók forgalma is gyarapodna.
- Fontos, hogy csak olyan beruházást támogatnak, ami növeli a környék parkolóhelyeinek számát.
- Több befektetővel tárgyalnak.
„Négy éve költöztem Mecsekszentkútra. Imádok itt lakni és a gyerekeim, bár nem itt élnek, mert el kellett költözniük munkalehetőség hiányában, nagyon szeretnek itt lenni. A problémám, hogy ebben a városrészben nincs internet-hozzáférés. A szolgáltató arról tájékoztatott, hogy minden lecsatlakozás a régi Matáv-oszlopokról foglalt, és hogy mikor lesz fejlesztés, azt nem tudják. Én a város helyében erre is figyelnék, mert ahhoz, hogy hazacsábítsuk a fiatalokat, megfelelő körülményeket kell biztostanunk a számukra!”
- „Egyetértek Önnel, célunk, hogy minél több pécsi, vagy a városhoz kötődő fiatalt itt tartsunk, vagy ha korábban elmentek innen, akkor hazacsábítsunk. Ugyanakkor látni kell azt is, hogy a szélessávú internethozzáférés biztosítása nem önkormányzati feladat és hatáskör.”
- Utánakérdeztek, és létezik olyan műszaki megoldás, ami mobilinternet, vagy műholdas kapcsolat révén biztosít megfelelő internetszolgáltatást. Ezeknek az elérhetőségét elküldik a kérdezőnek.
„Kertvárosban élek, és vezető hír volt, hogy a Krisztina téren található Barátság-szökőkút felújításra fog kerülni. Azóta több mint két hónap telt el és a mai napig még látható nyoma sincs annak, hogy elkezdődtek volna a munkálatok. Pontosan mikor kezdődik/kezdődhet el a szökőkút felújítása?”
- A Barátság-szökőkút felújítása megkezdődött, igaz, egyelőre nem látványos a munka, mivel jelenleg a cserére szoruló egyedi burkolati elemeket gyártják a Zsolnay-gyárban.
- November végéig helyreállítják a medence padlólemezét és szigetelését, valamint a gépházaknát, fejlesztik a gépészeti és villamos berendezéseket, új vezérlést építenek ki, és a szökőkút körüli burkolatot is újraaszfaltozzák.
- Fontos, hogy a szökőkút körüli teret a pécsiek a felújtás ideje alatt is használhatják majd.
- „Bízom benne, hogy november végére a szökőkút visszanyeri eredeti szépségét és a modern gépészet révén megbízhatóan és takarékosan működik majd újra.”
„Mikor lesz Pécsett fedett jégpálya?”
- Fontosnak tartják a fedett jégpálya megvalósítását.
- Török Ottó sportfejlesztésekért felelős polgármesteri megbízott elérte, hogy Pécs bekerüljön a Jégkorong Szövetség létesítmény-fejlesztést célzó Hircsák-programjába, ezt azonban felfüggesztették, így az első építési helyszínek között várják, hogy a program újrainduljon.
- „Nem állunk meg itt, hanem folyamatosan vizsgáljuk a megoldási lehetőségeket. Ugyanakkor egyelőre korainak tartom a kérdés megválaszolását, azon dolgozunk, hogy minél előbb elkészüljön a fedett műjégpálya Pécsett.”
„Mivel Mártírok utcai lakos vagyok, ezért esőzésekkor gyakran önti el a pincénket a víz, illetve olykor nem tud kifolyni a csatornába a szennyvizünk, ami évtizedes probléma. A megoldás a vízmű szakemberei szerint is az, hogy meg kell akadályozni, hogy a hordalék ide lekerüljön a város majdnem legalacsonyabb részéhez. Azaz az 1950- ben épült szennyvízcsatornarendszer nem bírja el az azóta rákötött ingatlanok terhelését. Ezért örülök, örülünk az elvezetőrendszer felújításának. Jól gondoljuk, fog ez enyhíteni a problémánkon?”
- Fontos tudni, hogy a csapadékvizet és a szennyvizet két külön hálózat vezeti el Pécsett, összekötésük pedig szabálytalan.
- Azt javasolja, hogy a konkrét kérdéssel forduljon a Tettye Forrásházhoz.
- Egyébként a Mártírok útján a szennyvízhálózatot a Tettye Forrásház 2019-ben újította fel, a csapadékvíz-elvezető hálózat egy részét pedig 2021-ben bővítette az önkormányzat. Mindkét rendszer megfelelően működik, a szolgáltatóknak nincs tudomása bármilyen jelentős problémáról.
„Ispitaalja családiházas övezete valóban október elejétől lakó és pihenő övezetté lesz nyilvánítva? És ha igen, az itt lakók részére ez milyen előnyökkel vagy hátrányokkal jár?
- Ispitaalja nem lesz lakó- és pihenő övezet.
- A terület önkormányzati képviselője, Auth István felmérte az igényeket, és az ott lakók döntő többsége, 83 százaléka azt szeretné, ha a Kolozsvár utca–Mártírok útja–Megyeri út–6-os út által határolt terület korlátozott várakozási övezet lenne. Ebben az övezetben a nem ott élők munkanapokon legfeljebb két óra hosszáig várakozhatnak a közterületeken.
- Ennek előnye, hogy napközben csökken a forgalom és a parkoló autók száma a környéken, hátránya, hogy az ott lakóknak – minimális díj, évi 1200 forint ellenében – ki kell váltaniuk egy parkolási engedélyt, amivel korlátlan ideig parkolhatnak az övezetben.
- Az övezet bevezetéséhez a parkolási rendeletet kell módosítani, így a változások legkorábban jövő év elején léphetnek érvénybe.
„Nagyon örülök a kerékpáros közlekedéshez kapcsolódó fejlesztéseknek! Egészségesebb, környezetkímélőbb és gyorsabb is a munkába járás. A Megyeri úti fejlesztés (Expo Center- Verseny utca szakasz) befejezését nagyon várom. A kérdésem, hogy a Verseny utca – belváros (Kodály körforgalom vagy legalább Megyeri tér) közötti összekötés tervben van-e?”
- A kerékpárutak összekötése már épül a Megyeri úton.
- Idén el kell készülnie az Expo Centertől a Szigeti úti új kerékpárútig vezető szakasznak. Ezzel válik összefüggővé a pécsi kerékpárút-hálózat. Amikor elkészül, akkor gyakorlatilag a Budai vámtól Patacsig, vagy akár Kertvárosig kerékpárúton tekerhetnek majd a pécsiek.
Tüke Busz
- Ezeknek a buszoknak az átlagéletkora 16 év, ezért nem tervezik a klímával történő felszerelésüket. Inkább arra törekednek, hogy minél több új, klímával már gyárilag rendelkező buszt szerezzenek be, így korszerűbbé és vonzóbbá téve a pécsi közösségi közlekedést.
„Az uránvárosi buszvégállomáson tavaly ősszel kiépítettek e-busz-töltőket, a használt két típushoz 1-1 darabot. Melyik buszvégállomáson és mikortól lesznek még e-busz-töltők kiépítve?”
- A Tüke Busz újabb elektromos töltők telepítését tervezi a Főpályaudvar és Kertváros pályaudvarokon. A jövő évi költségvetésben erre szeretnének forrást biztosítani a társaságnak.
„Az egyik közlekedési portálon olvastam, hogy Szeged tervezi a BKV-tól leselejtezett, de jó állapotú Volvo 7700-as típusú buszok bérlését. Ezek pont olyan buszok, amiket az előző városvezetés vett Pécsnek, csak a csuklós változatuk 4 ajtós, valamint klimatizáltak. Pécs nem tervez-e bérelni a BKV-tól, ilyen vagy más márkájú, típusú buszokat, amíg nem lesz Pécsnek megfelelő mennyiségű új elektromos vagy más alternatív meghajtású új busza?”
- Van elég busz Pécsen, ezért nincs okuk máshonnan járműveket bérelni.
- „Klímasemleges várossá szeretnénk válni, amihez arra van szükség, hogy a dízelüzemű buszokat elektromos hajtású járművekre cseréljük, ezen dolgozunk. A konkrét válaszom tehát az, hogy nem tervezünk buszt bérelni sem a BKV-tól, sem mástól.”
„A 34Y jelzésű buszjárattal kapcsolatos problémámmal zavarnám. A Hotel Kikelet buszmegállóban vártam a 22:21 percre jelzett autóbuszt, amely hosszas várakozás után sem érkezett. A helyszínről emailt írtam a Tüke Busz címére. 4 nap után azt a választ kaptam, hogy az autóbusz úgynevezett igényvezényelt járat volt, mely csak a Pálosok megállóig közlekedik. A megállóhelyen kihelyezett menetrenden egyértelműen látható a 22:21-es érkezés. Tisztelettel kérem a segítségét, hogy honnan kell tudnom, hogy ez igényvezérelt járat, illetve hol és mikor tudom igényelni?”
- „Elnézést kérek Öntől a Tüke Busz Zrt. nevében is, mert a cég hibázott. A hivatkozott időpontban ugyanis az autóbusznak a megállóba kellett volna érkeznie és tovább indulnia a Főpályaudvar felé. A Tüke Busz tájékoztatása alapján azonban aznap az autóbusz-vezető hibás vezénylést kapott, amiben az szerepelt, hogy a 34Y járat igényvezérelt járat, vagyis csak utazási igény esetén megy tovább, így a járat nem ment el a Dömörkapuig. A hibát a társaság forgalmi szakterülete javította, így az Ön által jelzett járat a menetrendi táblán jelzett időpontban ezentúl ott lesz az autóbusz-megállóban, és a Főpályaudvarig lehet vele utazni.”
„Mit terveznek a lassan többszörösen leharcolt buszokkal, menetrendjükkel mert az iszonyat.”
- „Ahogy korábban elmondtam, a jövőben folyamatosan cserélni kívánjuk a dízel üzemű buszokat elektromos buszokra. A társaság új vezérigazgatójától azt kértem, hogy a buszok mindig menetrend szerint érkezzenek a megállóba. Bár ő még csak május óta dolgozik, ezt a kérést már most teljesítette, és a társaság autóbuszai tartják a meghirdetett menetrendet.”
„Idén volt-e lehetőség vagy lesz még pályázati lehetőség új e-buszok vagy más alternatív meghajtású buszok beszerzésére? Ha, igen, akkor Pécs hány darab buszra pályázott? Ha nem tud a város új buszokat beszerezni, akkor legalább lennének tisztábbak, tiszták a buszok, mert sajnos sok buszban (van, hogy sokszor egy járaton ugyanazzal a rendszámú busszal sokat utazom) hetek múlva is egy adott felületen ugyanott áll a por ugyanolyan vastagon vagy vastagabban, mint korábban!”
- Minden lehetőséget megragadtak az új elektromos buszok beszerzésére. Tavasszal érkezett is 8 darab a városba, így a korábban használatba vett 10 e-busszal együtt már a napi járatokat biztosító flottának csaknem az ötöde elektromos meghajtású Pécsett.
- Emellett aktívan részt vettek a zöld busz program alakításában, például javasolták, hogy elektromos csuklós buszokra is lehessen pályázni.
- Idén azonban a korábbihoz hasonló buszbeszerzési pályázati források eddig nem voltak elérhetők.
- „Mi készen állunk, amikor kiírják a pályázatot, be fogjuk adni kérelmünket.”
- „A buszok tisztaságára vonatkozó észrevétele kapcsán azt tudom elmondani, hogy május óta új vezérigazgatója van a cégnek, aki arról tájékoztatott, hogy a buszok tisztaságára kiemelet figyelmet fordítanak. Ezzel együtt, ha utazás közben piszkosnak érzi a járművet, kérem, jelezze azt az autóbuszvezetőnek, hogy a szükséges tisztítást el tudják végezni.”
„Sokszor járok a buszokon. Uránváros végállomáson vagy a Fehérhegyen. De sehol nincs WC, pedig a legtöbb helyen lenne erre alkalmas helyiség. Legalább a végállomásokon, ahol sok busz jár, ez elengedhetetlen lenne!”
- A négy pécsi autóbusz-pályaudvar közül háromban nem működik illemhely.
- A Főpályaudvaron a vasútállomás épületében van fizetős mosdó, Kertvárosban, a Budai vámnál és Uránvárosban azonban jelenleg nincs utasforgalmi WC.
- Köszöni a jelzést, arra kérte a Tüke Busz Zrt. vezérigazgatóját, hogy tegyen javaslatot a helyzet megoldására.
Egyéb kérdések
„Milyen lépéseket terveznek tenni a keleti városrész közbiztonságának javítása érdekében?”
- Az elmúlt 4 évben folyamatosan fejlesztették a közterületi kamerarendszert, jelenleg már 135 darab kamera működik a városban. A rendszer bővítése során kiemelten figyeltek a keleti városrészre, ahol továbbra is folyamatosan növelik a kamerák számát.
- Nemrég két újabb kamerát helyeztek ki, egyet a Kénes úton, egyet pedig Györgytelepen.
- A városrészben hoztak létre közbiztonsági centrumot is, itt a rendőrség, a polgárőrség és a közterület-felügyelet munkatársai összehangoltan végzik közrendvédelmi munkájukat.
„Nagyon jó intézkedés volt az Ön részéről, hogy a Ferencesek utcáját sétáló utcává tette, megszűntetve benne a kerékpár forgalmat. Szomorúan látom azonban, hogy a tájékoztató illetve közlekedési táblák tiltása ellenére nagy a kerékpár és a rollerforgalom. Kérem, hogy a szándékának és szabályozásának megfelelően kontrollálják a Ferencesek utcájának kerékpár és rollerforgalmának tiltását, a szabályok betartását.”
- Arra kérte a közterület-felügyelet vezetőjét, hogy fokozottan figyeljék a belvárosi sétálóutcák forgalmát, és tartassák be a szabályokat minden közlekedővel.
- A Balokány-tavon van lehetőség a csónakázásra, előzetes bejelentkezés után.
- A terület és a tó a Balokány-ligetért Egyesület kezelésében van, ezért az egyesületnél kell jelezni ezt az igényt, emailben, vagy a Facebook-oldalukon.
„Segítségét szeretném kérni abban, hogy a Pécsett az Uitz Béla utca 9-11-nél van a Mandragóra nevű kocsma, amely az általa kiírt nyitvatartást sem tartja be. Vendégei folyamatosan hangosak, és este 10 óra magasságban még hangosabbak. A tulajdonos elég gyakran egy-másfél órás csúszással zárja be a kocsmát és az előtte lévő padon hagyja a vendégeit a még kiadott sörökkel, akik utána itt hangoskodnak és sokszor még a megkapott sörösüvegeket is eltörik. Segítsen abban, hogy legalább este 10-től már ne a kocsmát kelljen hallgatni a körülötte lévő emeletes házakba.
- Arra utasította az önkormányzat hatósági főosztályát, hogy ellenőrizzék a vendéglátóhelyet az esti órákban, és győződjenek meg arról, hogy időben bezár. Amennyiben ez nem vezet eredményre, úgy a jegyzőt fogja megkérni arra, hogy az ilyen esetekben előírt hatósági eljárást indítsa el.
„A kertvárosi, Kadia húsbolt melletti italozó hogyan működhet így, a járda, a pad elfoglalva, székeket és asztalokat raktak ki. Ott megy reggeltől estig az italozás. Az ott lakók nyugalmát zavarva. Ezt hogyan lehet megengedni. Közterületen nem tilos az alkoholfogyasztás? Mivel wc nincs, a környező bokrokban végzik el a dolgukat. Több kérés is be lett nyújtva, hogy szüntessék meg a lakóházak alatt a járdán való italozást.”
- A vendéglátóhelyek teraszán nem tiltott az alkoholfogyasztás.
- „A konkrét válaszom ugyanaz, mint az előző kérdésre: arra utasítottam az önkormányzat hatósági főosztályát, hogy ellenőrizzék ezt a vendéglátóhelyet is, és ha jogsértést tapasztalnak, akkor járjanak el az üzemeltetővel szemben. Amennyiben ez nem vezet eredményre, úgy jegyző urat fogom kérni arra, hogy az ilyen esetekben előírt hatósági eljárást indítsa el.”
- A pécsi önkormányzat igyekszik felelős és takarékos gazdálkodással a pécsiek érdekében működtetni a várost.
- „Remélem, hogy jól értem, és a második, épülő tűzoltó-laktanyáról szól a kérdés. Az Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság két laktanya építésére nyert el KEHOP-pályázati forrást, ezek közül a kertvárosi épület elkészült, az Engel János úti épület azonban még nem.”
- A tűzoltólaktanya beruházása kapcsán tájékoztatást kért a katasztrófavédelem vármegyei igazgatójától.
„A városban rengeteg társasház, középület, de sok eseteben családi házak, kerítések, kapubejératok is összefirkáltak, tudatosan rongáltak. Szerintem nem ez a graffiti, ez sima rongálás. Nem kivétel a belváros sem, de Uránvarosban, Kertvárosban és a Szigeti városrészben is szembetűnő a dolog. A kérdésem: miért nem tűnik ez fel a városvezetésnek, városüzemeltetésnek, rendőrségnek, akiknek ez a feladatuk!?”
- „Meg kell nyugtatnom a kérdezőt, a pécsi városvezetésnek feltűnik a probléma, olyannyira, hogy teszünk is ellene. Mindenekelőtt a megelőzésben. Ahogy említettem, folyamatosan bővítjük a térfigyelő kamerarendszert, immár 134 darab működik a városban. Másodsorban az eltávolításban. A közintézmények felújítása során arra törekszünk, hogy olyan vakolatot kapjanak az épületek, amelyekről könnyebben tüntethetők el a graffitik.”
- Emellett a Biokom rendszeresen tisztítja az önkormányzati tulajdonú épületeket, buszvárókat és utcabútorokat. Erre a feladatra idén eddig egymillió forintot és 100 munkaórát fordított a társaság, az év hátralévő részében pedig további felületek (északi várfalsétány, Kossuth téri utcabútorok) tisztítását ütemezték be.
- A rendőrség is kiemelt figyelmet fordít a graffitisekre, a járőrök több alkalommal értek tetten elkövetőket az elmúlt hónapokban a városban, akiket közérdekű munkában a saját festéseik eltávolítására köteleztek.
- „Összefoglalva tehát azt mondhatom, hogy minden rendelkezésünkre álló eszközzel harcolunk a falfestések ellen, olykor több, máskor kevesebb sikerrel.”
„Problémás az időskorúak szociális intézménybe való elhelyezése, és az ottani tarthatatlan állapotok. Nem ezt érdemlik az idős, beteg szüleink, hogy ilyen rossz körülmények között ápolják őket. Az én édesanyám (Alzheimer, Parkinson, demencia) május óta van a Baptista Szeretetszolgálat Barátság(Szabolcsfalui) otthonában. Már az elején sem tetszettek az ottani körülmények, de mostanra nagyon elszabadult a helyzet. Az otthon koszos, nem biztosítják a megfelelő fertőtlenítőt, nincs takarító, a konyhás jön egy kicsit takarítgatni, ha épp van rá ideje, a nővérek nagyon túlterheltek 1 műszakba 1 nővér 23 demens betegre, ez nonszensz. Ezek az idős emberek egykor újjáépítették az országot, keményen végig dolgozták az életüket, adót is fizettek, nem érdemlik meg ezeket a méltatlan körülményeket.”
- A panaszt eljuttatta a szeretetszolgálat vezetőjéhez, és megkérte Nyőgéri Lajos alpolgármestert, hogy személyesen győződjön meg az otthon viszonyairól. Az ő visszacsatolása alapján tudnak majd dönteni a további lépésekről.
„A postabezárásokról illetve az újranyitásukról lehet-e tudni valamit? Ékes példa az Újmecsekaljai kis posta, sokan jöttek ide a környék lakói. Lehet-e tudni hogy nyílik-e a közeljövőben vagy sem?”
- Fontos leszögezni: a postai szolgáltatást az állam biztosítja, a Magyar Posta Zrt. teljes egészében állami tulajdonú társaság.
- Ez az állami tulajdonú társaság tavaly év végén – az önkormányzat előzetes tájékoztatása, vagy megkérdezése nélkül – döntött arról, hogy 10 darab pécsi postahivatalt bezár.
- „Mindent megtettünk azért, hogy a lehető legtöbb posta nyitva tudjon maradni. Erőfeszítéseink eredményeként három posta – a rózsadombi, a gyárvárosi és a hirdi – tudott újranyitni, ezek működtetése jövő év júniusáig biztosított, és már egyeztettek a további üzemeltetésről is.”
- Ezzel párhuzamosan idén nyáron megkeresték a Magyar Posta Zrt.-t, de az állami szolgáltató elzárkózott a korábban bezárt pécsi postahivatalok újranyitásától. Így arra a kérdésre, hogy a bezárt posták mikor nyitnak újra, kizárólag a Magyar Posta tud választ adni.
„Van arra lehetőség, hogy az éghajlatvátozással, a közeli-távolabbi jövőnkkel kapcsolatos témákról átfogó előadás-sorozatok legyenek láthatók, hallhatók a városban? Fontos és szükséges minél szélesebb körben az életünket meghatározó ismeretek terjesztése. Ezekről előadások, fórumok, ismeretterjesztő anyagok, szórólapok jelenjenek meg. Célokról, veszélyekről, ötletekről, eddig megvalósított, illetve tervbe vett programokról. Milyen felelősségünk van állampolgárként és miben tud segíteni a városvezetés? Miként tudjuk egymást segíteni az élhető jövő érdekében?”
- „Köszönöm a felvetését, fontos, mindannyiunkat érintő témára kérdezett rá. Bizonyára ismert, hogy Pécset beválasztották az Európai Unió Net Zero Cities programjába, amelynek célja, hogy olyan mintavárosi hálózatot hozzon létre, amely klímavédelmi szempontból követendő példa lehet a többi európai város számára. Ebben elvárás, hogy a városok legfontosabb klímavédelmi szereplői együttműködést valósítsanak meg.”
- A városi klímaszerződést szeptemberben írták alá az egyetem, az egyházmegye, a kamara és számos helyi vállalat vezetőivel közösen. A klímaszerződés szövegét novemberben teszik közzé a város honlapján, és idővel bárki csatlakozhat hozzá, hiszen a cél, hogy minél többen vegyenek benne részt, és Pécs egy környezettudatos közösséget alkosson.
- A klímatudatos ismeretterjesztésben a pécsi civilek aktív szerepvállalására számítanak, ennek részleteit a következő hónapokban dolgozzák ki és teszik közzé.
– Kedves pécsiek, ezzel a végére értünk az októberi Városinfóra érkezett kérdéseknek. Köszönöm, hogy ezúttal is ilyen aktívak voltak, és ilyen sok kérdést tettek fel. Városinfó legközelebb november végén lesz, addig azonban még lesz lehetőségük arra, hogy kérdezzenek. Október 26-án, csütörtökön ugyanis polgármesteri fogadónapot tartok a Bánki Donát utcai Általános Iskolában. Várom Önöket szeretettel! Köszönöm a figyelmüket, kérem, vigyázzanak magukra, és ne felejtsék, pécsiség mindenkor! – búcsúzott a nézőktől Péterffy Attila.