Február 14-ig várta a pécsiek kérdéseit Péterffy Attila polgármester, aki újra az Online Városinfó keretein belül válaszolta meg azokat február 19-én Facebook-oldalán közzétett videójában. Mint ismert, a koronavírus-járvány miatt utoljára decemberben tájékoztatta a pécsieket a városban történtekről és a közérdekű témákról. Az alábbiakban a városinfón elhangzottakat a teljesség igénye nélkül, témákra bontva, a lényeget pedig pontokba szedve összegezzük.
BEVEZETŐ
A polgármester a városinfó elején kiemelte, hogy a koronavírus-járvánnyal még biztosan hónapokig együtt kell élnünk, de csillapodása, lecsengése után is számos nehézséggel kell majd megküzdenie a városvezetésnek és a pécsieknek.
Mint mondta, az elmúlt időszakban elkészítették a város költségvetését, amelynek jelenleg a finomhangolása folyik.
– Bár még nincs vége a munkának, az már jól látszik, hogy nehéz évnek nézünk elébe. A járvány okozta gazdasági visszaesés és a járványügyi veszélyhelyzetben hozott intézkedések, illetve a kormányzati elvonások következtében csaknem 6 milliárd forinttal kevesebb lesz a működésre fordítható forrásunk. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a városi közszolgáltatások üzemeltetésére fordítható pénznek jelenleg egyhatoda hiányzik a rendszerből – mondta.
Hozzátette, hogy tárgyal Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszterrel a Pécset ért veszteségek kompenzációjáról.
– Azt várom, hogy a korábbi ígéreteknek megfelelően a kormány kompenzálja majd az önkormányzatokat, így a kieső bevételeket Pécs esetében is maradéktalanul pótolja. Ennek érdekében megkezdtük az egyeztetéseket az illetékes minisztériumokkal, de az, hogy mi lesz a tárgyalássorozat eredménye, ma még nem látható – fogalmazott.
Végül kiemelte, hogy céljaik a fentiek ellenére is változatlanok:
– A város működőképességének fenntartása mellett úgy kell az önkormányzat fejlesztéseit folytatnunk, hogy eközben a korábbi városvezetéstől örökölt állami adósság idei évre esedékes törlesztését is ki tudjuk fizetni – mondta, hozzátéve, hogy feszes, és takarékos gazdálkodást terveznek – mondta.
https://www.facebook.com/peterffyattilapecs/videos/3436870983103050
KORONAVÍRUS
Gondolkodik-e azon, hogy polgármesteri hatáskörében enyhít a pécsi korlátozásokon? Terveznek-e enyhíteni például a kijárási korlátozáson, a maszkviselési rendeleten vagy az éttermeket érintő szabályokon?
- A nyilvános adatok alapján a járvány nem csendesedik, a szakemberek szerint a harmadik hullám elején járunk, ezért továbbra is minden óvintézkedést be kell tartani.
- Egyeztetett a Pécsi Tudományegyetem virológusszakértőivel, akik elmondták, hogy egy olyan vírusmutáns kezdett el terjedni az országban, ami a korábbinál 50-70 százalékkal gyorsabban terjed, ezért ők sem javasolják az enyhítést.
- A közterületi maszkhasználat enyhítését ezért egyelőre nem tartja időszerűnek, de örül annak, hogy a pécsiek többsége fegyelmezetten betartja a kötelező maszkviselést, hiszen még mindig ez a leghatékonyabb módja annak, hogy a járvány terjedésének lelassítására.
- „Pontosan látom, hogy micsoda célponttá váltam ezzel a döntéssel. Mégis azt gondolom, most csak ezzel a felelős, megfontolt döntéssel szolgálhatom a pécsiek valódi érdekeit. Ha ennek az az ára, hogy tömeges támadásnak vagyok kitéve, akkor azt is vállalom.”
- Amint az egészségügyi feltételek adottak lesznek, enyhíteni fog a szabályokon.
- A kijárási korlátozás és az éttermekre vonatkozó szabályok megváltoztatása nem tartozik a polgármesteri hatáskörbe, ebben nem dönthet.
- A napokban egyeztetett György Istvánnal, a kormány oltási programjáért felelős államtitkárával, a megbeszélés alapján pedig bízik abban, hogy a kormány oltási programja gyors és hatékony lesz, és hogy rövid időn belül enyhülhetnek a járványügyi korlátozások.
Mikor nyit ki újra az állatkert?
- A pécsi állatkert a kormány járványügyi veszélyhelyzet miatt hozott rendkívüli intézkedései miatt tart zárva. Az újranyitás a kormány döntésétől függ. Ahogy a járványügyi adatok megengedik, és a kormány is engedélyezi a szórakoztató létesítmények megnyitását, a pécsi állatkert újra fogadja majd a látogatókat.
Mikor várható a fizetős parkolás bevezetése?
- A helyzet a fentiekhez hasonló: a közterületi parkolást a kormány a járványügyi védekezés érdekében november 4-én rendelte el. A díjmentes parkolás megszüntetése a kormány döntésétől függ.
- „Magam is szembesülök azzal, hogy nem csak a városnak okoz az ingyen parkolás komoly bevételkiesést, de a pécsiek, főleg a belvárosban lakók életét is megnehezíti azzal, hogy alig lehet parkolni. Ezért én is várom, hogy a kormány döntsön a díjmentes parkolás eltörléséről.”
Budapest, Kecskemét, Miskolc, Veszprém elengedi a taxisok drosztdíját 2021-re. Pécsen nem várható hasonló segítség?
- Az említett városok nem nagy egyetemvárosok, Szeged és Debrecen helyzete közelebb áll a pécsihez.
- Egyeztetést kezdeményeznek a pécsi taxisok képviselőivel, hogy valós képet kapjanak a helyzetükről, és meg tudják hozni a felelős döntést az ügyben. Ez a döntés leghamarabb áprilisban születhet meg.
VÁROSFEJLESZTÉS
Mi lesz a régi Balokányfürdő sorsa? Miért nem szerzi már vissza a területet a város?
- Az ingatlant 2008-ban adta el az önkormányzat, azonban a szerződésben nincsen biztosítva olyan lehetőség, amellyel az önkormányzat rákényszerítheti a tulajdonost a műemléki védettségű épület felújítására.
- Az ingatlant több mint 180 millió forintos jelzáloghitel terheli, ezt az önkormányzat jelenleg nem tudja kiváltani.
- Annyit tudnak elérni, hogy a területet gondozzák, ezt a tulajdonos meg is teszi.
A Lámpás-patak fejlesztése során milyen megoldás várható a patak Baranyavár utca – Vadász utca közti szakaszán, ahol a patak egy mélyebb bevágásban halad? A Diósi út és a 6-os út közötti szakaszon a partfal erősebb esőzéskor belecsúszhat és eltömítheti azt. Illetve a Baranyavár utca északi és déli részét összekötő, eléggé viseltes híddal mi a terv? Várható-e hogy azt egy normális kinézetű gyalogoshídra cserélik ki?
- A Lámpás-patak medrének rekonstrukciója az önkormányzat kiemelt beruházása, amit még az előző városvezetés indított el.
- A cél az, hogy megnyugtató módon rendeződjön a környék csapadékvíz-elvezetése.
- A Vadász utca és a Baranyavár utca közötti szakaszon 326 folyóméteren fogják burkolni a medret, így a partfal beomlásának veszélye elhárul.
- A szakemberek tájékoztatása alapján a Diósi út – 6-os út közötti mederszakaszon speciális mederburkoló elemeket helyeznek el, így a kisebb árokkeresztmetszet is elégséges lesz a csapadék elvezetéséhez.
- A Baranyavár utcai gyaloghidat átépítik.
- A beruházás további részleteiről a projekt tájékoztató honlapján olvashatnak.
Miért nem lehet a stadion helyett a repülőteret fejleszteni?
- A stadion kormányzati beruházás, tart az előkészítése, várhatóan februárban lesz róla döntés, ami forrást és határidőt rendel a projekthez.
- A céljuk az, hogy ha az állam Pécsett stadiont épít, akkor is vegye figyelembe a pécsiek szempontjait, mind a funkcionalitását, mind elhelyezkedését és megközelíthetőségét tekintve.
- A pécsiek érdekeit figyelembe véve a leginkább fenntartható, vagyis a legkevesebb önkormányzati forrást igénylő stadion megépítését támogatják.
- A városvezetés számára legalább ennyire fontos az akvapark építése.
- Az elmúlt években nyilvánvalóvá vált, hogy reptérfejlesztést önkormányzat nem tud saját erőből megvalósítani. Ezért kerül egyre több reptér állami tulajdonba. Ezt a mintát követi a város reptérfejlesztési koncepciója, amit még az első félévben benyújtanak az illetékes minisztériumhoz.
Van tervben a Budai vámnál csarnokká alakítható piac építése?
- Szeretnének, de jelenleg nem látnak lehetőséget állandó piac kialakítására, erre ugyanis nincs alkalmas önkormányzati tulajdonban lévő ingatlan a városrészben.
- Reális lehetőségnek egy alkalmi, termelői piac nyitását tartják, amelynek a megvalósítási tervét márciusban kapják meg a Pécsi Vagyonhasznosító Zrt.-től.
A Mandulásban évtizedek óta romokban hever a régi kemping. Szándékoznak a régit felújítani, vagy egy más helyszínen újat építeni?
- A kemping területe magántulajdonban van, a tulajdonos tett egy zöldterületet nem érintő ingatlanfejlesztési javaslatot, amelyről a későbbiekben a közgyűlés dönthet majd.
- Új szálláshelyek kialakítására a 2021–27 közötti uniós fejlesztési ciklusban szeretnének pályázni. Ezek lehetséges helyszíneként több területet is vizsgálnak a városban, de ezek között nincs mecseki helyszín.
Megépül-e a Kertvárosból a belvárosba vezető kerékpárút?
- A Kertvárost a belvárossal összekötő kerékpárút megépítésére vonatkozó kivitelezési közbeszerzés lezárult, a nyertes vállalkozóval a szerződést egyeztetik, de ez csak akkor lép majd életbe, ha a kivitelezés eredeti költségeihez képest felmerült többletköltséget a kormány biztosítja. A kormány válasza két hónap, vagy akár egy év múlva is megérkezhet.
- A beruházással érintett telkek bejáróinak átépítését a kivitelezési költségek tartalmazzák, ezekről a munkákról a tulajdonosokkal minden esetben egyeztetnek.
JÁRDA- ÉS ÚTFELÚJÍTÁS, PARKOLÓK
A Szövetség utca felújítása mikor történhet meg?
- A költségvetés jelenlegi helyzetében a Szövetség utcában idén a hibás járda- és útburkolatszakaszok felújítása történhet meg. A legfontosabb beavatkozásokat indokolt esetben a Biokom az idei évre beütemezi.
- A Szövetség utca teljes felújítása az előzetes becslések alapján több mint 50 millió forintba kerülne, erre az önkormányzatnak jelenleg saját forrása nincs.
- Az utca vízvezetékének felújítása a Tettye Forrásház Kft. gördülő rekonstrukciós tervének 3. ütemében 2026 és 2035 közé időzítve szerepel, a vízvezeték felújítását követően a burkolat rekonstrukciója is megtörténik.
- Ha a burkolat felújítására állami, vagy uniós támogatásból ennél korábban lehetőség nyílik, akkor a vezetékfelújítást is át kell ütemezni.
Tervben van az uránvárosi felüljáró burkolatának felújítása?
- A „kétpúpú” felüljáró északi részét 2009-ben újították fel, a déli részén azonban valóban időszerű a felújítás.
- A munkálatoknak az előzetes felmérés alapján komoly költsége van.
- A munka két fázisból áll: az útburkolat-felújítás önmagában 150 millió forintba kerül, a hídszerkezet megerősítése pedig több mint 600 millió forintos költséget jelent.
- A 2021–27-es uniós ciklusra megfogalmazott operatív programok egyike sem tartalmaz forrást önkormányzati utak javítására. Ennek ellenére keresik a lehetőségeket.
Gondoltak-e a megnövekedett forgalom miatt a Tüskésréti út fejlesztésére?
- A Tüskésréti út a belváros lehetséges tehermentesítő útja, ami számos városfejlesztési elképzelés alapja. Része a Zöld Város projektnek, de gazdaságfejlesztési zónák fejlesztésének is.
- A városfejlesztés során a következő a módszerük: a stratégiailag fontos projekteket listába szedik, majd ezeket csoportosítják a meghirdetett operatív programoknak megfelelően. Ami ezekbe nem fér be, mint például a Tüskésréti út felújítása, azokra közvetlenül a kormánytól kérnek támogatást.
- A Tüskésréti út felújítása a szükséges közmű-kiváltásokkal és új műtárgyakkal együtt meghaladja a 10 milliárd forintot. Erre az önkormányzatnak nincs elegendő forrása.
- Egyeztetést kezdeményeztek a kormánnyal arról, hogy ez az útfejlesztés legyen állami beruházás. Ezt pozitívan fogadták, így egy előzetes megvalósíthatósági tanulmányt készíttettek a projektről.
Kertvárosban, a Maléter Pál út és a Littke József utca között fekvő gyalogátkelőhelyen várható akadálymentesítés?
- A járdaszegélyek akadálymentesítését a Biokom még idén megcsinálja.
Mi újság a Mohácsi úti zebra ügyében?
- Bár a közút forgalma valóban jelentős, a keresztirányú gyalogos forgalom elenyésző.
- A forgalomszámlálási adatok alapján a szakemberek véleménye alapján nem indokolt új zebra.
VÁROSÜZEMELTETÉS
Az 55-ös járatot nem lehetne sűríteni kicsit?
- Az 55-ös járatok menetrendje 2018. szeptember 1. óta változatlan. A tapasztalatok alapján a csuklós autóbuszokon átlagosan 45-50 fő, délelőtti időszakban 15-20 fő utazik.
- Vagyis a járatok kihasználtsága csúcsidőben közepes, délelőtt pedig alacsony, ezért a járatok sűrítését a jelenlegi utasforgalom mellett nem indokolt.
PÁRBESZÉD, EGYÜTTMŰKÖDÉS, POLITIKA
Hasonló méretű városokban stratégiai összefogás történik a városvezetés, az egyetem és a piaci szereplők között. Ez Pécsett teljességgel hiányzik. Miért nem lép ebben az ügyben?
- Fontos célkitűzésük ebben a ciklusban, hogy legyen újra együttműködés és párbeszéd a város közéletében.
- Az egyetemmel már a ciklus legelején szoros együttműködést kezdtek és kialakították az együttműködés fórumait is.
- A városi cégekkel is párbeszédet folytatnak, támogatásukra megalakították a Gazdasági Válságkezelési Tanácsot.
- A pécsi vállalkozások aktuális helyzetét, véleményét folyamatos megkeresésekkel monitorozzák.
Mi a terve Bognár Szilvia alpolgármesterrel a jövőben? Ha bizalomvesztés történt, akkor miért van még ott?
- „Bognár Szilvia megválasztott képviselő, akit javaslatomra a közgyűlés alpolgármesterré választott. Nem harmonikus a munkakapcsolatom vele, de erről többet nem kívánok a nyilvánosság számára közzétenni.”
Az MSZP térnyerése a városban – Kőhegyi Csaba kinevezése a Biokomnál, Nyőgéri Lajos alpolgármesteri kinevezése – aránytalan. Miért ők? Nincs elég jó szakember?
- A Biokomnál Kőhegyi Csaba beosztotti pozíciót tölt be, nem ő nevezte ki. A cégek esetében csak a vezetőt választja ki a közgyűlés, az alkalmazottak kiválasztásáról már a cégvezető dönt.
- Nyőgéri Lajost ő kérte fel az alpolgármesteri posztra, azért, mert a járvány miatt a szociális terület kiemelt jelentőségűvé vált, és úgy ítélte meg, hogy a terület önálló alpolgármester felügyeletét igényli. Az ehhez a feladathoz szükséges végzettség és szakmai tapasztalat alapján a közgyűlés képviselői között Nyőgéri Lajosnál nem volt jobb választás a posztra (aki az eddigi képviselői díjáért látja el az alpolgármesteri feladatait). A szociális ágazat szakmai szervezeteinek eddigi visszajelzései szerint jó döntés volt a kinevezése.
Korábban említette, hogy átalakítják a Pécs TV-t. Hogyan állnak vele?
- A Pécs TV-t új cég üzemelteti február elsejétől. Az elvárás feléjük az volt, hogy pártatlan műsort készítsenek, hasonlóan a többi önkormányzati médiumhoz.
- Azt kérték, hogy heti egy híradó és naponta friss, aktuális magazinműsorok készüljenek, emellett vetítsenek szórakoztató filmeket is.
- „Az a cél, hogy ahogy jövünk ki a járványból, a hírszolgáltatást fejlesszük, erősítsük. Kérem, hogy kellően kritikus szemmel figyeljék a tévé műsorait, szívesen várok visszacsatolást ezzel kapcsolatban.”
EGYÉB KÉRDÉSEK
A 48-as tér melletti vurstli meddig lesz ott, illetve később közpark vagy valamilyen épület lesz-e a helyén?
- A vurstlinak helyszínt biztosító telek magántulajdonban van, a vidámparkot üzemeltető céggel kötött bérleti szerződés időtartamáról nincs információjuk.
- Folyamatosan dolgoznak a Búza tér és környékének revitalizációján. Ennek keretében a Corso-irodaház befejezésének előmozdítása mellett a kérdésben szerepelő terület hasznosítását is próbálják segíteni.
- Az biztos, hogy a telken nem tervezik közpark kialakítását.
Meddig kell elviselni a deszkásokat a Széchenyi téren?
- A fiatalok számára is megterhelő a jelenlegi járványhelyzet, sok helyről kiszorultak, ezért türelmesnek kell lenni velük.
- A város főterén alkalomszerűen gördeszkáznak, ami nem tilos, de nem veszélyeztethetik így sem a járókelők biztonságát, sem a műemlékek állapotát. Ezt rendszeresen ellenőrzik a közterület felügyelet járőrei.
- Pécsett van kiépített gördeszkapálya, a pécsi extrémsport-központban, a Szigeti tanyán és Kertvárosban is.
Hoz-e az önkormányzat rendeletet a Mecsek megóvása érdekében? Hozzáállás kérdése, hogy rendelettel határt szabjanak az építkezéseknek.
- A mecsekoldali belterületek nagy része magántulajdonban van, kisebb része önkormányzati tulajdonú. Utóbbiaknál egyértelmű cél a minél nagyobb zöldterület fenntartása.
- A hatályos jogszabályok alapján a családi házak esetében nem kell építési engedély, csak bejelentés. Ezt nem az önkormányzat, hanem a kormányhivatal felé kell megtenni.
- A Pécsi Építési Szabályzat most készül, ebben a kisebb alapterületű házak építését szeretnék ösztönözni. Az új szabályozás alapján a mecseki területeken a zöldterületeket már nem lehet építési területté átminősíteni.
Mikor kapjuk vissza az uránvárosi autóbuszpályaudvar távolsági buszváróját?
- A buszmegállót egy magánberuházás részeként épült útcsatlakozás kialakítása miatt bontották el.
- A távolsági buszmegálló nem a pécsi önkormányzathoz, hanem a távolsági buszközlekedést végző társasághoz tartozik.
- A Volánbusz Zrt.-t meg fogják keresni az ügyben, próbálnak közösen megoldást keresni a problémára.