Újabb kedvező ítélet született buszügyben Pécs javára – állítja Szabó Iván. A Mecsekbusz vezetője szintén ezt mondja, ellenben nem nyilatkozik. A város szerint akár az új buszokat is a magáncég hozhatja. A kamara mellett működő választott bíróság jogerős ítéletében kimondta, a magáncég szerződésszegést követett el.
A Pécsi Közlekedési Zrt. vezetéséből 2011 tavaszán távolították el a Mecsekbusz Kft. által delegált vezérigazgatót, Keczer Lászlót. Az önkormányzat akkor azért lépett, mert tartani lehetett attól: leáll a város tömegközlekedése. A város a kétharmados többséget, és az ezzel járó irányítást 380 ezer forintért szerezte meg, mondván – a felek egymás szembeni követelései alapján – ennyi fizethető a magántársaságnak az 560 millió forint névértékű részvényért.
A kiebrudalt cég ebbe azonban nem akart belenyugodni, több feljelentést is tett, végül a felek a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Állandó Választottbírósághoz fordultak.
A Mecsekbusz Kft. ügyvezetője, Megay Róbert szerint ebben a perben rájuk nézve kedvező eredmény született a napokban, ám, hogy pontosan mit is tartalmaz az ítélet, azt nem akarta elárulni.
A titkolózásnak az lehet az oka, hogy igencsak kérdéses, valóban ők nyertek-e az ítélettel. A város álláspontja ugyanis ennek éppen az ellenkezője.
Dr. Szabó Iván, a Pécs Holding Zrt. ügyvédje az ügy előzményeivel kapcsolatban elmondta: még 2010 nyarán a Mecsekbusz Kft. felmondta a várossal korábban megkötött szindikátusi szerződést. Ebben ugyanis az szerepelt, hogy a magáncég 2010 végére tíz év alá csökkenti a buszok átlagéletkorát és megkezdik a buszpark lecserélését, melyet azonban nem teljesítettek. Az ügyvéd szerint ennek a szerződésnek a felmondása jogellenes volt, mert a magáncég megtagadta a szerződésben foglaltakat, ezért kártérítést is követeltek a Mecsekbusztól. Ennek összege pedig a már említett 560 millió forint részvény értékének felel meg.
Mivel közvetlen veszélyben érezték a pécsi tömegközlekedést 2011 év elejére, vagyis attól féltek, előállhat egy olyan helyzet, amikor egyszerűen nem indulnak el a buszok reggel, Pécs tavaly tavasszal lépett és biztonságba helyezte a közösségi közlekedést – mondta Szabó.
A bíróság most jogerős ítéletében mondta ki, hogy a Mecsekbusz nem teljesítette a buszpark megújítására vonatkozó szerződéses kötelezettségeit és ezzel szerződésszegést követett el. Ezzel együtt a szindikátusi szerződés továbbra is hatályban van, mivel a jogellenes felmondás – a bíróság szerint – nem szüntette meg a szerződést.
– Ez jó hír Pécsnek, hiszen ez azt jelenti, hogy a Mecsekbusznak meg kell kezdenie az új buszok vásárlását, hogy a teljes géppark átlagéletkora 10 év alá csökkenjen – magyarázza Szabó Iván.
Az persze más kérdés – teszi hozzá, hogy erre a több milliárdos fejlesztésre mikor és milyen pénzből kerülne sor.
Az ügyvéd szerint az is lényeges eleme a történetnek, hogy a Mecsekbusz korábban nem vitatta a Keczer után kinevezett két PK Zrt-és vezérigazgató, Bata László, majd Árki Sándor tevékenységét.
Szabó szerint a kamarai választott bíróság ítélete egyébként semmilyen hatással nincs a Tüke Busz működésére, vagyis a jelenlegi pécsi tömegközlekedésre.
[frame]
A botrányos buszkiszervezések miatt elsőként még Páva Zsolt, akkor frissen megválasztott polgármester tett feljelentést még 2009 májusában. Mint ismert, a kiszervezés során egy kézzel írt, 2,4 milliárdos számlán passzolták el Pécs összes autóbuszát. Emiatt vádat is emeltek a PK Zrt. akkori vezérigazgatója, Keczer László ellen, majd elsőfokon el is ítélték 2,4 milliárdos károkozásért és hűtlen kezelésért. A vele szemben folyó büntető per legutóbbi, másodfokú tárgyalásán viszont új eljárásra kötelezték a bíróságot.
[/frame]