A hetvenes években történt építkezés, majd a későbbi évtizedekben elvégzett felújítás során hatalmas hibákat követtek el a „szakemberek” – állítja Nagy Csaba, Pécs alpolgármestere. Ez óriási pluszmunkákat rótt a mostani megerősítést végző kivitelezőkre az Árpád-híd felhajtójánál, a városnak pedig az előre nem látható feladatok miatt jócskán a zsebébe kellett nyúlnia. Felelős már nincs.
– Bár a szakemberek határidőre, azaz szeptember 16-ra át tudják adni a forgalomnak az Árpád-híd Kálvin utcai felhajtóját, mintegy hatvanmillió forinttal többet kell fizetnie a városnak az előzetesen 130 millió forintosra tervezett munkákért – közölte lapunkkal Nagy Csaba, alpolgármester. Mint beszámolt róla, egészen vad dolgokkal találkoztak a szakemberek az útburkolat felszedése, a tartópillérek megbontása után.
– Kiderült, hogy már a felhajtó építésekor is szarvashibákat követtek el a kivitelezők a hetvenes években. Egészen egyszerűen az építési szabályokra fittyet hányva dolgoztak: kisebb rétegben terítették a betont, elégtelen volt a szigetelés, a tartószerkezetnél nem gondoskodtak a vasbeton elemek védelméről. Gyakorlatilag az alapoktól újra kellett építeni a híd e részét – így Nagy Csaba.
Müller Attila, a jelenlegi beruházás műszaki ellenőre azt mondta, olyan hibákat fedeztek fel a felújítást végző pécsi cég szakemberei, amelyekre rémálmaikban sem számítottak.
– A felhajtó építése során hibás eljárással készítették el a pilléreket, az útalapot, a szigetelést. Szinte amit lehetett, elrontottak. Egy későbbi javítás során pedig, a kilencvenes években lebetonozták, leaszfaltozták a víznyelők egy részét is. Emiatt a téli csapadék akadálytalanul folyt be egészen a híd belsejéig, ott kikezdte a vasbeton fém elemeit, amely rozsdásodásnak indult, s megbomlott a szerkezet – mondta Müller Attila.
De nemcsak ezzel volt gond. A felhajtó a hideg-meleg idő változásaikor mozog, ezért dilatációs hézagokat építettek be a szerkezetbe. Ezeket is rosszul, ugyanis a tömítések az évtizedek során elengedtek, így a befolyó víz, sós lé az út alatt megfagyhatott, s elkezdte morzsolni az építményt.
– Aprólékos, hosszas munkával sikerült négyzetméterről négyzetméterre, előre nem tervezett technikákkal elvégezni a javítást. Így is maradt még feladat a pilléreknél, de a forgalmat már ráengedhetjük a műtárgyra – mondta Müller.
Nagy Csaba azt mondta, Pécs saját költségvetési tartalékaiból kénytelen kifizetni a pluszmunkákkal járó költségeket. – Sajnos felelőst nem találtunk, hiszen a korábbi elhibázott munkák, szerződések elévültek már. A jövőre nézvést viszont tudni kell, hogy évekkel ezelőtt jelentősen szigorítottunk az útjavítások műszaki felügyeletén, s ragaszkodunk a garanciális munkákhoz. Abban bízunk, hogy a mostani felhajtós történet volt az elmúlt ciklusokból ránk maradt utolsó csontváz – tette hozzá Nagy Csaba.