Minden hazai nagyváros megelőzi a baranyai megyeszékhelyet a KSH szerint a legnépszerűbb városok listáján. Pécs előtt van Győr, Szeged, Debrecen, Miskolc, no meg szinte az összes hazai fürdőváros. A kultúra nem rúg labdába a fürdőzés mellett?
A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) idén is kiadta azt az előzetes listáját, amely szerintük a legnépszerűbb hazai városokat tartalmazza a vendégéjszakák száma alapján. Pécs ezen a turisztikai „eredmény listán” csak a 16. helyen áll. Megelőzött bennünket Budapest, Szeged, Debrecen és Miskolc is, és persze az összes fürdőváros. A Balaton egy része viszont lemaradt Pécshez képest a KSH szerint, Keszthely vagy Balatonszemes például unalmasabb nálunk.
Pécs ugyan hasított 2010-ben, mármint ami a turisztikai mutatókat jelenti, de 2011-ben igen komoly visszaesés volt. Tavaly sikerült erősíteni, 3,5 százalékkal nőtt a vendégéjszakák száma, de így sem érjük el a 201 ezret. Összehasonlításképpen Hévíz például évi egymilliós forgalommal, Hajdúszoboszló 735 ezerrel, Bük pedig 635 ezres látogatottsággal bír. Ennél is fájóbb azonban, hogy a vidéki nagyvárosok mindegyike maga mögé utasította Pécset.
A város turisztikai marketingjét végző TÉDÉEM Kft. ügyvezetője, Szabó Anett szerint a Pécset megelőző településeken kivétel nélkül van wellnessfürdő. A jelenlegi trend pedig azt mutatja, hogy ezeket keresik az emberek.
– Itt is előnyt jelentene egy komolyabb fürdő, ennek azonban a közeljövőben kevés a realitása – vélekedik.
A TÉDÉEM-ben egyfajta szükségmegoldást találtak ki a wellness pótlására: együttműködnek a siklósi és a szigetvári fürdővel, így a Pécsre érkező turisták kedvezményesen lubickolhatnak a szomszédos városokban.
Nagy Csaba, Pécs alpolgármestere szerint valóban jó lenne egy termálfürdő, de jelenleg ezt a város önerőből nem tudja megoldani.
– Bízunk az idei fesztiváljainkban, amelyek egyedülállóak lesznek sok tekintetben. Ezeket, több, mint száz van, egy közös naptárban is összegezzük – magyarázza az alpolgármester.
Nagy Csaba szerint biztató jel, hogy letisztultak és egy kézbe kerültek Pécs kulturális intézményei, amelyek világszínvonalú tartalmakat és kikapcsolódást kínálnak, de bizakodásra ad okot az is, hogy New Yorkban nem olvassák a KSH-t.
[frame]
Pécs turisztikai értékesítésén a Magyar Turizmus Zrt. regionális igazgatósága is dolgozik. Hegyi Zsuzsanna regionális igazgató is úgy vélekedett, a fürdőhelyek kedveltebb úti célok, azokon az átlagos tartózkodási idő is mindig magasabb, mint a városlátogató, kulturális turisták esetében. Mint mondta, Pécs városmarketingjén közös erővel sokat lehetne javítani, de a régió városai eladósodottak, hiányoznak a marketingforrások. Hozzátette: ők elsősorban belföldi turizmussal, illetve ennek ösztönzésével foglalkoznak. A cég idei marketingstratégiája évszakos váltásban valósul meg. A hazai kilenc régió mindegyikét kiemelik. A Dél-Dunántúl, és benne Pécs is, a „Derű” kampány középpontjában áll majd a szeptembertől novemberig tartó időszakban.
[/frame]
A pécsieknek volt néhány jó ötlete, hogyan lehetne növelni a turizmust. Van, aki ingyen étellel, mások pénzzel, megint mások egy jó stranddal csábítanák a turistákat Pécsre. Városmarketing a pécsiektől! Videó!