Ugyan nyílt közbeszerzést ír ki a Tüke Busz Zrt. a pécsi buszcsereprogram kapcsán, hogy körülbelül harminc új járművet szerezzen 1,2 milliárd forint értékben, könnyen lehet, hogy az áprilisban bérelt Credók közül kerülnek ki az új utasszállítók. Azok ugyanis mind a sofőrök, mind az utasok szerint kiválóak.
Hétfőtől egy újabb Credo rója a pécsi utakat, így összesen már három szóló- és két csuklós vadonatúj járművet használhat a Tüke Busz Zrt. Az ütemterveknek megfelelően két-három héten belül további öt szólójárgány érkezik a városba.
– A gépek közül a csuklósok az Uránvárosból induló járatok vonalán, míg a szólók a főpályaudvarhoz köthető vonalakon vannak üzemben – tájékoztatta lapunkat Árki Sándor, a vállalat vezérigazgatója.
Egyelőre mind az utasok, mind a sofőrök elégedettek.
– Kényelmes, alig van zaja, tiszta, új és pontos. Többet nem is várok el egy új busztól – mondja Éva, aki épp egy szólóbuszról leszállva nyilatkozott lapunknak az áprilisban beszerzett, Győrben gyártott Credóról. Szerinte – bár hangsúlyozta, hogy ő csak utas szemmel nézi a járgányokat – jó választás lenne, ha ilyeneket venne Pécs a nyáron.
A vállalat szerint eddig a sofőrök is csak jókat mondtak a járművekről.
– Az már most megállapítható, hogy a Mercedes Conecto, illetve Citaro, de az Ikarus autóbuszokhoz képest is alacsonyabb az új Credók fogyasztása. Pontos adatokat viszont csak az első teljes hónap után tudunk közölni – mondja Árki.
[frame]
A magyar busz…
A Pécsen forgalomba álló Credo Citadell buszok 12 méteres szóló- és 19 méteres csuklós változatban készülnek. Teljes hosszban alacsony padlós kialakításuknak köszönhetően kerekes székkel is könnyen használhatók. A buszok klimatizáltak, és korszerű utastájékoztató rendszerrel rendelkeznek. Motorjuk teljesíti a Euro 5-nél is szigorúbb emissziós szabványt, így a Credo Citadellek több mint kétharmaddal kevesebb káros anyagot bocsátanak ki az elavult Ikarusokhoz képest. A járművek gyártása során prioritást élvez a magyar gyártmányú részegységek alkalmazása. Így a rozsdamentes vázszerkezet a mosonmagyaróvári Kühnében, az üvegek Salgótarjánban és Orosházán, az ajtók Szegeden, egyes automataváltók pedig Szentgotthárdon készülnek. Összességében a buszok árarányos magyar értékhányada hetven százalék, amely a legmagasabb a hasonló kategóriájú hazai autóbuszok között.
[/frame]
Az új buszok egyelőre bérleti szerződés keretében futnak Pécsen. Összesen tíz darabot kölcsönöz a város május végétől, hogy a régi lestrapált Ikarusokat kiváltsa addig, amíg nem érkeznek Pécsre a megvásárolni tervezett új járművek.
A Tüke Busz ugyanis nyílt közbeszerzésen vásárolna új buszokat még az őszig. Első körben, összesen nagyjából huszonöt-harminc jármű megvásárlását tervezik. Túlnyomórészt szólóbuszokat vennének 1,2 milliárd forintból.
– A szóló autóbuszok beszerzéséről még ebben a hónapban megjelenik az ajánlati felhívás feltételes közbeszerzésre 1,2 milliárd forint értékben. Ez hozzávetőleg 24-25 szóló autóbusz vásárlását teszi lehetővé. Az egymilliárdos MFB hitelszerződés aláírására a feltételes közbeszerzési eljárás lefolytatása közben kerülhet sor – mondja a vezérigazgató a várható forgatókönyvvel kapcsolatban.
A Tüke egyébként azt tervezi, hogy augusztus végén forgalomba állíthatják az összes új autóbuszt, azaz az iskolakezdésre már hadra fogható lesz mindegyik.
[frame]
Orbán támogatja a folytatást
Páva Zsolt polgármester lapunknak azt mondta, jó esély van rá, hogy a most kezdődő pécsi buszcsereprogram folytatódjon a jövőben. Nemrégiben, Orbán Viktor pécsi látogatásakor ugyanis a városvezető tárgyalt a kormányfővel a pécsi közösségi közlekedés jövőjéről is.
– A miniszterelnök szavai szerint a kormány támogatja, hogy Pécs további magyar gyártású buszokat vásároljon. Ígéretet tett rá, hogy vagy uniós források, vagy kedvező banki hitelek biztosításával állami támogatást élvez a pécsi buszcsereprogram folytatása – mondta lapunknak a polgármester.
[/frame]