Az ország legnagyobb teljesítményű – percenként 30 ezer litert kibocsátani képes – habágyúját is bevetették a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság és a Mol Nyrt. Szajoli Bázistelepe közös gyakorlatán.
A résztvevők egy képzeletbeli tűz oltását gyakorolták, amely a bázistelep egyik 40000 köbméteres gázolaj tartályánál keletkezett, miután annak fala villámcsapás miatt felhasadt.
Algyőn is gyakorlatoztak
A MolNyRt. algyői vasúti-közúti töltő- és gáztermék-tisztító-üzemében bekövetkező súlyos ipari baleset következményeinek elhárítását gyakorolták a katasztrófavédelem és társszervek munkatársai szerdán.
Szatmári Imre ezredes, a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság vezetője elmondta, a feltételezett balesetben egy, a töltőberendezésnél álló, tíz tartálykocsis szerelvénybe fékhiba miatt belerohan egy másik, öt tartálykocsis vonat. Az ütközés következtében az egyik tartálykocsi kisiklik, felborul, palástja felreped, és jelentős mennyiségű cseppfolyós PB-gáz kerül a szabadba. A tartálykocsi szerelvény másik vége, nekiütközik a töltőcsonknak, és itt is gáz szabadul ki. A kiömlő gázból tócsa képződik, majd a párolgó szénhidrogén egy része begyullad.
Az ezredes hangsúlyozta, egy hasonló katasztrófa bekövetkeztének – a szigorú biztonsági rendszabályok miatt – rendkívül csekély az esélye, a gyakorlat menetét azonban a lehető legrosszabb forgatókönyv alapján kell összeállítani.
A feltételezett kár elhárításában csaknem kilencven ember, a FER Algyő Létesítményi Tűzoltóság, a Csongrád Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság, a szegedi hivatásos tűzoltóság, a mentő, a rendőrség, a polgárőrség és más társszervek munkatársai vettek részt.
A feltételezett baleset bekövetkezte után az esőztető berendezés azonnal elkezdte a tartálykocsik hűtését, majd néhány percen belül két gépjárműfecskendővel a helyszínre érkeztek a FER Algyő Létesítményi Tűzoltóság egységei, őket röviddel később a szegedi tűzoltók is követték. A tűzoltók elsődleges feladata a tartálykocsik vízsugaras hűtése és a lángok megfékezése mellett a PB-gáz párolgásának megakadályozása volt, ezért több fecskendőből és egy vízágyúból is sűrű habbal árasztották el a baleset helyszínét. A mentési munkákat segítette, hogy a vasúti pálya környezetében 25-30 méterenként speciális tűzcsapokat helyeztek el, amelyekre szórófejek szerelhetők, így a vízsugaras hűtés kezelő nélkül is folyhat.
A PB-gáz párolgása során környezetéből jelentős mennyiségű hőt von el, a levegő nedvessége kicsapódik, és így sűrű, ködszerű gázfelhő alakulhat ki. A feltételezések szerint e felhőt a szél a lakott terület felé sodorja, ezért a gyakorlat során az algyőieket felszólították arra, zárkózzanak otthonaikba, a község fürdőjéből pedig kimenekítettek néhány sérültet.