Az országban először Pécsett léphetnek be a hallgatók abba a virtuális térbe, ahol egyszerre tanulhatnak, szórakozhatnak, de még dolgozhatnak is. A VR-teret biztosító keretprogramot a győri Széchenyi István Egyetem munkatársai fejlesztik, tesztelése pedig a PTE Műszaki és Informatikai Karán zajlik.
Ha a diák elalszik vagy nincs kedve iskolába menni, már az sem lehet akadály. Ez a virtuális tér ugyanis úgy működik, hogy bármi, bármikor visszahívható és megnézhető benne.
– Ez a fejlesztés nagyobb ugrás lesz az informatika világában, mint pár éve az okostelefonoké volt – mondja Horváth Ildikó kari igazgató.
– A virtuális labort az új generáció tanulási szokásai hívták életre. Kutatások bizonyítják ugyanis: a mai generáció már nem képes a hagyományos, régi elvek alapján, hatékonyan elsajátítani a tananyagot. Viszont olyan képességekkel vannak megáldva, hogy egyszerre tudnak többfelé figyelni és a legfontosabbakat kiszűrni – teszi hozzá Horváth Ildikó. – Éppen ezért ez a tér segítség nekik abban, hogy pillanatok alatt kigyűjtsék napi feladataik fontosabb részeit, ha úgy tetszik, lényegét. Mindezt pedig úgy teszik, hogy telefonjuk vagy laptopjuk előtt ülnek.
[su_note note_color=”#94ecf4″]A virtuális tér előnye, hogy tértől és időtől függetlenül, napi 24 órában áll rendelkezésünkre.[/su_note]
– Nem kell más hozzá, mint internetkapcsolat és a belépés lehetősége. Ezután már mindenki saját virtuális terében mozog, amit úgy alakít ki, ahogy szeretne – magyarázza Horváth Ildikó.
Ezt a virtuális teret úgy kell elképzelni, akár egy szobát, ahol van asztal, szék, ágy és mindenhova egyénileg lehet pakolászni az információkat. Leegyszerűsítve: ha valaki virtuális terében a közösségi oldalát vagy az e-mail postaládáját akarja elhelyezni, megteheti. Sőt, a „szobában” akár még olyan feladatokat is elvégezhet, ami egyébként egy műhelyben lenne lehetséges, roppant drága és veszélyes eszközök használatával.
– Ez a tér képes arra, hogy a műszaki területen használt eszközöket 3 dimenzióban jelenítse meg, így a hallgatók körüljárhatják, betekinthetnek a belső terekbe, vagy akár virtuálisan „használatba is vehetik” azokat – mondja a kari igazgató.
Ez azt jelenti, hogy bizony oktatás is jóval hatékonyabbá, olcsóbbá és persze elérhetőbbé válik. Az viszont, hogy ezt mikor használhatják más egyetemeken, nagyban függ a mostani tesztidőszaktól.