Többek között Pécs, a malomvölgyi tavak környéke és Szentlőrinc is megsínyli, ha az év végén a próbaüzemmel megkezdi működését a Közép-Európa legnagyobb ilyen típusú létesítményeként emlegetett királyegyházi cementmű. Az évi akár egymillió tonnányi építőanyag nagy része ugyanis közúton, heti több száz kamion segítségével hagyja majd el az üzemet. Amíg nem készül el az M60-as autópálya folytatása, csak tűzoltó munkát lehet végezni a hatások csökkentésére: azaz marad a jó öreg hatos út, s Kertváros pereme a szállításra.
Ahogy azt a már a Parlamentbe jutott új egyéni képviselők is hangsúlyozták, a leendő kormánynak gondoskodnia kell róla, hogy a jelenleg az 58-as útnál véget érő sztráda továbbépüljön. Minderre nemcsak amiatt van szükség, mert a pécsi elkerülő úthálózatot annak idején Kertvároson átvezették a tervezők, hanem mert a sztráda megépülése óta az új út forgalmának egy része is a hatvanezres városrészre zúdul. Ezt a képtelen helyzetet tetézi majd a cementműből kirajzó kamionok megjelenése.
A Nostra Cement Kft. mintegy 60 milliárd forintos beruházásaként megvalósuló gyár építése a Pécs melletti Királyegyháza közelében zajlik ugyanis. A jelenlegi állás szerint a megtermelt építőanyag jelentős részét pedig – gyorsforgalmi út bekötése híján – a baranyai megyeszékhelyen át szállítanák az ország többi részébe.
A társaság kommunikációs vezetője, Zimmermann Ottó azt mondja: őszre tervezik a próbaüzemet, ezt követően néhány hónap alatt teljes kapacitással dolgozhat a gyár. Ez azt is jelenti, hogy az évi 700 ezer és egymillió tonna közötti késztermék nagy része nyerges vontatókon hagyja el Királyegyházát.
Ezzel kapcsolatban Nagy Csaba, Pécs alpolgármestere elmondta: a sztráda átadása után rögtön bevezetett táblás terelések vonatkoznak majd a cementtel megrakott kamionokra is. A Szentlőrinctől a hatos utat használó járművek a patacsi körforgalomig közlekednek, majd a nyugati elkerülőn át Kökény felé veszik az irányt, s az 58-as úton délről csatlakozhatnak be az M60-as jelenleg kész szakaszába.
Hozzátette: tisztában vannak vele, hogy ez a terelés is csak szükségmegoldás, ezért mindent megtesznek az M60-as Szentlőrincig tartó továbbépítése érdekében. Az új kormány asztalán az ezzel kapcsolatos intézkedések megindításáról szóló munkaanyag az elsők között landolt. Az új gyorsforgalmi út tervezésére és a telek-kisajátításokra részben rendelkezésre áll a pénz, most az érdemi döntések hiányoznak. Optimista forgatókönyv szerint is legalább 2012-ig kell várni az építkezésekre.