Sokat hallottunk már olyan épületekről, melyek hűtéséhez, fűtéséhez, sőt a benne folyó élethez nincs szükség külső energiaforrásra. Pár éve még mindenki legyintett volna, hogy milyen szép álom, de ma már teljes mértékben elképzelhető, hiszen egyre több ilyen épületet terveznek és építenek fel.
Persze tökéletesen zéró energiaigényű létesítmények létrehozása még ma is kihívás, de nagyon alacsony fogyasztású (hivatalosan közel nulla energiaigényű, nZEB) házak építése reális cél.
Jogos a kérdés, mikor lehetne bármelyikünknek ilyen háza, vagy mikor dolgozhatunk, vásárolhatunk ilyen épületben?
Ahhoz, hogy ezt megválaszolhassuk, először is meg kell néznünk, hogy ki tud nZEB házakat tervezni és építeni. Mikor az iparág fejlesztői felmérték a lehetőségeket, felismerték, hogy a cél eléréséhez elsősorban a fiatal mérnök és építész generációt kell felvértezni a megfelelő tudással. Azt is felismerték, hogy ehhez nem állnak rendelkezésre kellő számban tananyagok és az oktatási folyamatok sem optimálisak.
Mivel az Európai Unióban az energiafogyasztás csökkentése közös célunk, ezért a tagországok építészeti szabályzatait is össze kell hangolni nZEB épületek tervezéséhez és kivitelezéséhez.
A Magyar-Horvát Határon Átnyúló Együttműködési Program olyan pályázatokat támogat, melyek több régió együttműködéseként hoznak létre fennmaradó és előremutató változásokat a résztvevő térségek életminőségének, fejlettségének javítása érdekében.
A V-educa 2 projekt is ezen a felhíváson nyert támogatást. A horvátországi Északi Regionális Energia Ügynökség és az Északi Egyetem a Dél-Dunántúli Regionális Innovációs Ügynökséggel és a Pécsi Tudományegyetemmel közösen olyan programot dolgozott ki, amely segíti az építészek és építőmérnökök továbbképzését a nagyon alacsony fogyasztású épületek tervezéséhez és kivitelezéséhez mindkét országban.
A Kontinentális Horvátország régió és a magyar Dél-Dunántúl az nZEB épületállományra vonatkozóan egy határtérségre szabott ajánlást dolgoz ki.
A V-educa program során nemcsak képzés, hanem tananyagfejlesztés, közös oktatási folyamat kialakítása és útmutató kidolgozása történik, továbbá a részt vevő fiatal szakemberek megismerhetik a már működő jó gyakorlatokat, azaz a már felépített és használatban lévő magán- és köztulajdonú nZEB épületeket.
A V-educa 2 projekt a Magyar- Horvát Határon Átnyúló Együttműködési Program keretében az Európai Regionális Fejlesztési Alap és a Magyar Állam társfinanszírozásával valósul meg. Bővebb információ: http://www.v-educa.com/2/hu/
(x)