Az önkormányzat tavaly decemberben nyújtott be pályázatot a European City Facility-hez, ami most pozitív elbírálásban részesült, így a város 60 ezer euró közvetlen uniós támogatáshoz jutott. A támogatásból olyan komplex városi program készül, amely a teljes buszcsere műszaki terveinek, az e-buszok töltésére szolgáló napelemparknak és a kapcsolódó infrastruktúrának a kidolgozását segíti elő – közölte a városvezetés hétfőn.
A European City Facility (EUCF) egy olyan európai kezdeményezés, amely a magyarországi önkormányzatok számára is közvetlenül elérhető. A program célja, hogy lehetőséget biztosítson városoknak, településeknek, illetve azok konzorciumainak éghajlatvédelemmel, megújuló energiával, energiahatékonysággal kapcsolatos konkrét beruházási koncepciók kidolgozására. Pécs tavaly decemberben pályázott a programban, idén márciusban pedig kiderült, hogy az önkormányzat pályázatát pozitívan bírálták el:
60 ezer eurós közvetlen uniós támogatás érkezik a városba.
Mint írják, az EUCF ezzel a támogatással finanszírozza a beruházási koncepciók kidolgozását támogató szolgáltatásokat és tevékenységeket, például (műszaki) megvalósíthatósági tanulmányokat, piaci elemzéseket, az érdekelt felek elemzését, jogi, gazdasági és pénzügyi elemzéseit, kockázatelemzéseit és további támogató feladatait. A támogatás tehát nem közvetlenül a beruházások finanszírozására szolgál.
A közleményben kiemelik, hogy Pécs vezető szerepet tölt be a zöld közlekedési átállásban Magyarországon: a város dízel buszparkjából eddig 18-at sikerült e-buszra cserélni. A további 140 darab dízel jármű cseréje és a hozzá tartozó telephely fejlesztése átgondolt pénzügyi és műszaki tervet igényel, amelyet az EUCF program keretében dolgoznak ki.
A fejlesztés eredményeként Magyarország 5. legnagyobb városa jelentősen zöldebb lesz.
A közlemény szerint az EUCF-támogatás segítségével egy olyan komplex városi program készül, amely a teljes buszcsere műszaki terveinek, az e-buszok töltésére szolgáló napelemparknak és a kapcsolódó infrastruktúrának a kidolgozását segíti elő az alábbiak szerint:
- a városi buszdecentrumok egyben töltőhelyek is lesznek azzal, hogy a buszparkolók felett lokális napelemparkok épülnek, a megtermelt villamosenergia eltárolásával a buszok bármikor tölthetőkké válnak;
- a még hagyományos üzemű buszflotta egy további jelentős részének kiváltása hagyományos / hidrogénhajtású autóbuszokra;
- a helyben megtermelt és tárolt villamosenergia biztosítaná a buszdecentrum épületek, valamint a helyi utastájékoztató rendszerek energiaellátását is;
- a tervezett fejlesztésnek lényeges eleme, hogy meghatározza egy új, modern javítóbázis helyszínét, műszaki paramétereit is.
– Pécs önkormányzata folyamatosan ad be közvetlen európai uniós pályázatokat. Ezzel nem csak a ma meglévő forrásokat szeretnénk minél nagyobb arányban kihasználni. Fontos az is, hogy az önkormányzat és cégei minél több tapasztalattal rendelkezzenek az uniós források lehívásában. Pécsnek is készülnie kell ugyanis a 2027 utáni időszakra, amikor várhatóan csökkenni fognak majd az európai uniós pályázatokból megszerezhető összegek. Ezért is fontos, hogy közvetlenül minél sikeresebben tudjunk pályázni– idézi a közlemény Péterffy Attila polgármestert.
Az EUCF-programban tervezett tevékenységek:
- megvalósíthatósági tanulmány,
- költség-haszon elemzés (CBA) és közlekedési dekarbonizációs terv készítése.
Az EUCF igazgatótanácsa a Polgármesterek Szövetségének Hivatalát vezető összes európai városhálózat (Energy Cities, Climate Alliance CEMR, Eurocities és ICLEI) képviselőiből áll. A Polgármesterek Szövetségének 2013 óta Pécs is tagja.