Nem, sajnos ez nem április 1-i tréfa. Tényleg szomorú hírek érkeztek a békák háza tájáról: akik várták volna, hogy márciusban családostól elmehessenek Sikondára átsegíteni az úton az aranyos brekiket, azoknak csalódást kell okoznunk.
Mi még emlékszünk rá, hogy korábbi években családok, óvodás csoportok, állatkedvelő felnőttek és gyerekek vettek részt a természetvédelmi programon. A sikondai tavaknál, ahol a Duna-Dráva Nemzeti Park Igazgatóság koordinálásával zajlik a békamentés, sajnos ma már nincs szükség a terelőhálókra. A drasztikusan lecsökkent egyedszám ezt már nem indokolja.
A mentésben részt vevők – mert azért szükség van rájuk, csak nem a korábbi számban – az időjárási körülményekhez igazodva az alkalmas napszakokban, késő délutántól késő estig majd folyamatos járőrözéssel gyűjtik össze a varangyokat a közút mellett – írják a Magyar Madártani és Természetvédelmi Egyesület és a Baranya Természeti Értékeiért Alapítvány közös hírlevelében.
Azért szerencsére nem mindenhol ilyen rossz a helyzet. Február végén már felállították a terelőhálókat Orfűn, a Kis-tó nyugati és a Pécsi-tó déli oldalán húzódó forgalmas közlekedési utak mentén.
A varangyok a téli vackukból feléledve akkor kezdik meg vándorlásukat a szaporodóhelyekre, amikor az éjszakai hőmérséklet tartósan fagypont fölé emelkedik. A prognózist nézve erre még egy darabig várni kell, de a készültséget addig is fenntartják.
A békamentésről tavaly ITT írtunk.
A nevezett hírlevélben szó esett egy másik állatfaj mentéséről is. Méghozzá a hazánkban drasztikusan csökkenő fecskeállományéról.
Az egyik gyakorlati védelmi lehetőség érdekükben a műfészkek kihelyezése a füsti- és molnárfecskék számára.
Korábban a vasútállomásokon, különösen a nagy pályaudvarok fogadóépületein jelentős számban költöttek a molnárfecskék. Egy-egy helyen 100-200 pár is megtelepedett. A sárgolyókból épített fészkeik gyakran egymásra épülve sorakoztak a peronok falazatain. A modernizálás, az állomások felújítása, átépítése oda vezetett, hogy számos helyről teljesen eltűntek a fecskék, és ahol még maradtak fészeképítésre alkalmas részek, ott is kevesebb pár talált magának költőhelyet.
A problémát felismerve a vasúttársaság szakmai egyeztetéseket követően a hónap folyamán megkezdték a pécsi területi igazgatósághoz tartozó állomásokon a műfészkek kihelyezését. Ez Baranyában négy, Somogyban és Tolnában további öt állomást
érint, ahol első lépcsőben 180 műfészek telepítése történik meg. Februárban az érintett baranyai helyszíneken a társaság dolgozói már kirakták a kerámiából készített „fecskebölcsőket”, és márciusban a többi állomás is sorra kerül.
Kiemelt képünk forrása: